Recorded by Patrick & Lukas
Mixed & Mastered by Aljoscha Sieg at Pitchblack Studios

Released 2020-04-10
Reviewed 2020-04-26

devilsbridge.ch
fastball music

Schweiziskt blir det när DevilsBridge släpper debuten Endless Restless, en EP med sex spår och ungefär 25 minuters speltid. Den kvinnofrontade kvintetten har släppt två singlar tidigare men ingen av dessa ingår på denna EP så ni som hört bandet tidigare och gillat den får inte med dessa på denna första utgåva från bandet, det blir istället sex andra spår.

Det faller väl in i ”groove metal” och är ösigt med vass energisk sång. Sångerska Dani Nell har en röst med stort omfång även om hon mest river på så hörs det att det finns mer om bandet skulle önska spreta ut sin musikaliska framtoning lite, något som kanske skulle vara gångbart om de tänker sig ett album så småningom. Det är inte överdrivet stor variation på låtmaterialet bland de sex spåren här men kort speltid ger ett intensivt och starkt intryck. Låtarna är dessutom klämkäcka och medryckande vilket borde göra det lätt att tycka om.

Bra EP med trevligt driv och energi, dessutom med låtar som är lätta att tycka om och lätta att ta till sig. Jag har väl ingen favoritlåt på albumet men Centrifuge of Live of inledande 555 träffar ganska rätt och känns kanske något mer noterbara än de övriga låtarna. Svagheten är väl kanske bristen på riktigt tilltalande hitlåtar som troligtvis gör att albumet är mindre minnesvärt än det skulle ha varit med något riktigt vass låt.

En stark debut som kanske lovar mer för framtiden än den levererar på denna EP, här finns kvalitativ musik och potential för än mer intressanta inslag i framtiden. DevilsBridge låter bra och bjuder på sköna låtar, en kul EP helt enkelt.