Mastered by Dan Suter @ Echochamber, Zürich, CH
Artwork and layout by Julian Bauer
Cover based on a photo by Thierry Schmidli

Released 2020-05
Reviewed 2020-05-09

deadvenus.com

Död Venus är ett ganska nytt band och detta är deras första album, det släpptes i september förra året på hemmaplan i Schweiz och kommer i maj i en mer internationell utgåva. Seraina som är hjärnan bakom bandet har hörts i metalbandet Burning Witches och gjort solo och så vidare. Hon ville dock ta sin musik i en annan riktning eller något sådant och det blev först en EP förra året och så detta album som bjuder på ett dussin spår och ett hyfsat intressant omslag.

Det är lite progressiv metall med kvinnlig sång, hyfsat varierat och så vidare, lite lång speltid. Albumet har bra produktion, sånginsatsen är ganska schysst och det känns som att de söker efter en stil som inte väljer de enklaste vägarna. Det är alltid kul med band som tar lite egna vägar, men det behöver inte alltid bli lyckat och det kan göra albumen lite svårtillgängliga vilket jag tror är fallet med detta album. Det lite tröga tempot kan också inverka lite negativt på helhetsbilden, precis som den lite väl långa speltiden.

Plus för att de vill ta lite mer egna vägar men minus för att de inte riktigt lyckas hitta en väg som drar med en som lyssnare. Jag har tragglat mig genom detta album ett flertal gånger nu och ingen gång har jag blivit speciellt imponerad, det känns lite segt och lite trött, framförallt saknar jag något som griper tag i mig som lyssnare, typ en hitlåt eller något annat som fängslar. Mer dynamik hade nog också givit albumet en lite mer positiv känsla, det känns lite trött.

Det hade varit kul med ett mer dynamiskt och mer dramatiskt album som tog tillvara på deras intressanta element och gjorde det till något riktigt spännande. De har en del positiva inslag, några ganska bra låtar men som helhet finns det ingenting i detta album som fångar mitt intresse. Ett snyggt producerat men samtidigt ganska innehållslöst album, det lovar mer än det levererar.