Mastered by Bill Metoyer
Layout & Design by A Creations Productions

Released 2020-10-30
Reviewed 2020-10-14

cornersofsanctuary.com

RFL Records

Corners of Sanctuary säger att hjältar aldrig dör, ett påstående som kanske inte är helt sant då hjältar dör och även minnet av dem dör när de till sist blir irrelevanta. Hjältar är dessutom ingenting speciellt intressant, men heavy metal-genren har ju en besatthet med krigare, hjältar och allt sådant – kanske en fetisch för många av genrens förespråkare. Det är sjunde albumet för Corners of Sanctuary, första albumet ko 2012 så de har inga längre hopp mellan sina album. Jag tror att de kan beskrivas som flitiga, själva ser de sig nog som fanbärare för den traditionella heavy metal-musiken och släpper både flitigt med musik och turnerar mycket så som det ofta gjordes förr.

Det låter som gammaldags heavy metal och man kan väl knappast beskylla bandet för att de är kreativa eller fantasifulla. Deras musik kanske kan beskrivas som old-school eller traditionell och bjuder på ett ganska typiskt album för genren, inga överraskningar. Sångaren låter även han ganska fantasilös och det känns väl egentligen som att vi får en ganska förutsägbar historia med låtar som känns lite för välbekanta. Men speltiden är sansad så man kan väl acceptera att variationen inte är den största och kanske även att det inte är så värst fantasifullt.

Visst är det ett ganska kul album, bandet har bra driv i låtarna, det känns sådär lagom kraftfullt – jag tror att Heroes Never Die trycker på rätt knappar för den som uppskattar traditionell heavy metal. Samtidigt är det svårt att släppa det faktum att bandet faktiskt inte kommer med något som känns nytt eller fräscht, déjà vu är väl ett uttryck så gott som något för den som vill beskriva vad Corners of Sanctuary har att erbjuda. Samtidigt är det ju också svårt att överse med att albumet känns medryckande och låtarna är bra.

Heroes Never Die är ett trevligt album att lyssna på, det har bra låtar och energi och bör tilltala en ansenlig del av metalfansen. Om du gillar heavy metal är det nog inte en så värst dum idé att kika närmare på detta album, då är chansen ganska stor att det tilltalar. Jag skulle väl sammanfatta det som ett bakåtsträvande men ändå ganska bra album, kanske inte något som kommer att kommas ihåg som ett storverk men det är ju väldigt få album som uppnår en sådan status. Heroes Never Die säger Corners of Sanctuary, deras hjältar kommer nog dock att dö, eller försvinna från folks medvetande, ganska snabbt.