Recorded and mixed by James Whitton and Assistant Recording Engineer Nick Pope at Hightower Recording
Mastered by by Brad Boatright at Audiosiege

Released 2020-09-18
Reviewed 2020-09-15

Interview with the band from 2018

ambassadortheband.com

Andra albumet för amerikanske bandet Ambassador, vi gillade deras första. Det andra har också ett flott omslag men kanske inte av samma kaliber som debuten från 2018. Uppföljaren till kritikerrosade debuten Belly of the Whale innehåller en del av bandets mest fängslande material hittills, det skriver åtminstone promotion-bolaget om albumet som ser en lite förändrad uppställning och som spelades in live i studion.

Post punk eller mörk rock tycks promotion-materialet föreslå och det är väl ingen dålig beskrivning – stilistiskt inte direkt olikt debuten belly of the Whale. Men om man ska jämföra tycker jag att detta album känns lite djupare och mer moget, också mer emotionellt spännande än debuten. Det är ett band som tagit steg framåt och flyttar fram sina positioner, produktionen och ljudbilden är riktigt snygg, jag vet inte om det är live i studion eller något annat men det känns väldigt fräscht och vitalt med bra sångare och dramatisk dynamik men ändå avslappnande likt att befinna sig någonstans i naturen och njuta av skådespelet när dagsljuset får lämna över arenan till nattens mörker.

Väldigt tilltalande album där alla låtar är bra och dynamiken mellan det lugnare och lite mer riviga är väldigt snygg. Det finns inte mycket att klaga på när det gäller Ambassadors senaste alster, jag kan inte hitta något värt att nämna egentligen. Speltiden är sansad och variationen bra, det är definitivt inte för långt. Det som kanske saknas är en supervass hitlåt men det känns inte som något måste då bandets stilistik inte direkt är byggt på hits utan mer en inneboende styrka i varje låt vilket i viss mån kanske sker på bekostnad av lättillgängligheten. Det innebär samtidigt också att man inte lätt tröttnar på detta album, album som har en lite högre tröskel håller generellt bättre och det kan man definitivt säga om detta album.

Ni som gillade Ambassadors debut ska definitivt kika närmare på detta album, de har tagit kliv framåt och gjort ett ännu snyggare album med Care Vale. Det är ett album jag rekommenderar att du kikar närmare på, jag tror inte att du kommer att ångra dig.