Additional vocals on track 3 by an unnamed humpback whale

Recorded and mixed by 3xperimental at Labyrinth Unveiled Studio (Germany)
Mastered by Brett Caldas-Lima at Tower Studio (France)
Visual art by Vini Hummel

Released 2020-06-20
Reviewed 2020-07-09

3xperimental är en skapelse från JB Vincent, ett enmansprojekt där Vincent gör i stort sett allt. Han har några gäster som står för några mindre inslag men det är mest honom vi hör vråla eller spela instrument. Symphony of Elements följer förra årets självsläppta alster och är ett konceptuellt album om elementen som kanske inte prytts med det snyggaste omslag jag sett, en koncepten kring eld, jord, vatten och luft är ju kul på ett sätt och namnet borde ju indikera att det föreligger experimentlusta bakom låtarna och något sådant vore ju intressant.

Atmosfärisk black metal är vad det handlar om, kanske lite proggig och med viss fantasi också experimentell. Ganska typisk vrålsång, ofta med större ljudbild och lite lägre tempo. Det ges helt klart utrymme till melodier och till atmosfären men det är väl inte direkt nyskapande på alltför många sätt – ändå skulle det nog kunna kännas fräscht med lite enklare medel som en renare och snyggare produktion, än mindre förutsägbar sånginsats och mer oväntade inslag av piano och andra inslag mindre förknippade med genren. Det är ett intressant koncept men ett inte lika fräscht resultat.

Det är inte dåligt, jag tycker att det finns några fina pianoinslag, lite snygga atmosfärer men jag gillar inte partierna med sång speciellt mycket, de är tråkiga. Tempo- och stilförändringarna känns ofta forcerade och det saknas driv eller flyt i låtarna vilket gör det svårt att orka lyssna eller fokusera på albumet. Kanske att den som gillar den atmosfäriska svarta metallen kan tilltalas av detta, men jag undrar om det kan finnas något bredare intresse för vad 3xperimental har att erbjuda och jag tror att svaret är nej.

Symphony of Elements är inte intressant nog, det saknas en del och en del känns lite överarbetat vilket gör att jag inte riktigt orkar bry mig om vad Vincent har att erbjuda. Mer fantasi, mer drama, mer djup och bättre flyt i låtarna hade gjort mycket. Det känns som att idén inte är så tokig men utförandet är inte på den nivå det behöver vara för att sälja detta album. Det kan sammanfattas som: inte dåligt men ganska tråkigt – det behövs mycket mer för att skapa intresse på dagens ofattbart mättade musikscen.