Konvergenz (2017)

Recorded at Studio 357
Mix and Master - Julian Müller
Cover - @paperskin.art

Released 2019-08-30
Reviewed 2019-10-05

Vi hyllade inte tyska Zeits debutalbum för två år sedan och efter att detta album fått snurra i musikspelaren några gånger hyllar vi inte heller det andra albumet. Trions nya album Drangsal, som betyder Vedermöda, är ett album med mörkt omslag som jag inte tror att det lagts ner speciellt många vedermödor för att färdigställa. Eller så hade det och det tröttnade till slut och nöjde sig med något lagom kluddigt.

Black metal, sludge är ord som används för att beskriva Drangsal, det är släpig mörk metall med släpig vrålsång. Ganska monotont med lågt tempo på ett album som inte känns speciellt varierat. Sången är på tyska, vilket är bra för det passar med tyska till extemare musik. Däremot saknas det lite dynamik, mer djup och variation hade varit positivt då detta album känns ganska långt och segt.

Inget fantastiskt album, ganska tråkigt faktiskt med dess monotona musik och släpande vråliga sång – nästan lite deprimerande att lyssna på, som att livsgnistan dör en smula. Det positiva är att det inte är uselt, att bandet åtminstone försöker få fram något intressant även om jag inte tycker att de lyckas speciellt väl – att de sjunger på tyska är också ett bra grepp som fungerar bra i genren de representerar. Det är dock ett album som är långt från att vara förträffligt.

Kanske att man uppskattar det om sludge är favoritgenren men jag är inte så säker på att ens dem är alltför imponerade. Det känns som ett album man gott kan lämna därhän, som kan få stå och samla damm i någon lagerhylla någonstans. Kanske lite taskigt att skriva om ett band som säkert lägger ner själ och hjärta i sin musik men bara för att man gör det behöver man inte lyckas med det musikaliska. Föga imponerande album.

Tre liknande band: Harakiri For the Sky/Falls of Rauros/Darkend