Recorded and mixed by V. at Earthsound Studio
Mastered by Bruno Varea at Upload Studio
Cover art and layout by Dehn Sora

Released 2019-02-08
Reviewed 2019-06-01

debemur morti productions

Det sublima, det är vad franska duon med det lite skumma namnet kallar sitt debutalbum. Det är två herrar kända från bandet Blut Aus Nord som står bakom detta album som alltså kallas The Sublime. Snyggt skivomslag, väldigt snyggt måste jag tillstå, kanske ett bra vinylinköp om det inte vore för att det är ganska dyrt att köpa skivor och att det är bortkastat att köpa sådant som inte är bra. Men idén till bandet har kommit utifrån en önskan att göra något lite annorlunda, och därför finns där potential för något spännande.

Musikaliskt är det ganska repetitivt, det bygger lite på vad Blut Aus Nord gjorde 2011-12 Cosmosophy som avslutade deras 777-trilogi påstås vara en huvudinfluens och det finns tydliga drag av det. Post-punk, industriell metal, cold-wave och sådant används för att genrebeskriva detta album. Ganska robust ljudbild, inte speciellt melodiöst utan mer tuggande och industriellt – robotiskt. Repetitivt och ganska långvarigt album, inte speciellt spännande ur det kreativa perspektivet utan mest ett odramatiskt tuggande från start till mål.

Atmosfärerna är bra, snygga, hyfsat spännande men blir också snabbt lite repetitiva. Om man gillar Blut Aus Nord gillar man säkert detta album. Det är ett skönt album att spela i bakgrunden men kanske inte ett som griper tag i mig som lyssnare, det saknas något som får mig att fokusera på vad jag lyssnar på. Hissmusik är min tanke, inte riktigt tillräckligt intressant för att stå i strålkastarljuset. Kanske med lite mer dynamik, det blir mest grått och lite mer svärta hade definitivt inte skadat.

Lite mer sublimt hade inte varit negativt, inte heller lite mer djup och kanske någon låt som verkligen fångar mig som lyssnare. Värt att kika närmare på för dig som gillar de liknande banden men kanske ingenting för den breda massan. Ett snyggt album med snygg ljudbild men lite mer substans och dramatik hade inte skadat.

Label: Debemur Morti Productions
Tre liknande band: Godflesh/Pitchshifter/Blut aus Nord