Recorded and mixed at Reflection Sounds Studio, Stockholm
Engineered and produced by Tomas Rosenberg & Thomas Widmark
Mastered by Tomas Rosenberg, Reflection Sounds Studio, Stockholm

Released 2019-05-24
Reviewed 2019-12-08

aor heaven

Det är röster från det förflutna när bandet X-Romance bjuder oss på debutalbumet. Det är faktiskt en ganska passande titel då låtarna från början gjordes för ett band som kallades Romance där Anders Rönnblom och Thomas Widmark ingick. De hade väl gjort några demoinspelningar, inspelningar som hittades av Anders i en kartong med gamla inspelningar. Så han kontaktade Thomas eftersom han tyckte de gamla Romance-låtarna var för bra för att skräpa i en kartong, de spelade sedan in materialet på nytt tillsammans med musiker från Stockholmsregionen och vips fick vi X-Romance och deras Voices From the Past.

Ett album av det melodiösa rockslaget, AOR kan det också ofta kallas. På något sätt hör man ändå att det är låtar från 80-talet, de må vara lite uppiffade och så vidare men känns ändå lite som kvarlevor från förr. Det är snyggt producerat och framfört på ett väldigt kompetent sätt, lätt att ta till sig. Variationen är inte överdrivet imponerande, albumet består av spår som känns ganska lika varandra generellt och vi får väl ungefär den variation man kan förvänta sig från ett album i AOR-genren. Speltiden känns dock sansad vilket alltid är positivt när variationen inte är den största.

Lätt album att ta till sig och tillika lätt att tycka om, även om det är svårt att bli imponerad alltför imponerad av något som låter importerat från 80-talet. Jag saknar nog främst lite fart, låtarna känns ofta ganska sega, ibland byggs det mot klimax som slutar i ett antiklimax av en besvikelse till refräng. Visst finns det många positiva inslag men helheten känns trots allt lite sömnig, kanske skulle de antagligen ha omarbetat låtarna ordentligt och givit dem lite mer fart eller låtit dem ligga kvar i lådan.

Inte så bra som det kanske borde ha varit och inte direkt det mest intressanta albumet jag stött på under året, speciellt inte i denna genre. Jag tycker nog att X-Romance borde ha kunnat göra det lite bättre än det vi får höra på detta album, det är helt okej men inget jag skulle rekommendera men nostalgikern gillar det säkert.

Label: AOR Heaven
Tre liknande bands: Treat/Stage Dolls/Return