Produced & arranged by X-Plicit
Cover art by Silvano Ancellotti
Graphics by Aeglos Art

Released 2019-05-24
Reviewed 2019-09-17

burning minds group

Som en snok kallar italienska X-Plicit sitt debutalbum, ett slingrande album som dessutom kommer på ett smygande bolag. Det är ett album med ett omslag som känns ganska typiskt för hårdrocken, dödskalle och ormar – det känns inte unikt. Det kan knappast heller komma som en överraskning att de använder de tre liknande banden som referens i pressmaterialet, och det bara utifrån skivomslaget. Det känns på många sätt som en ganska typisk hårdrockskonstellation, en kvartett musiker, ormar, änglar, helvete och själar förekommer ibland låttitlarna, så det känns ganska självklart vad musiken kommer att handla om redan på förhand men det skadar förstås aldrig att lämna lite utrymme för att bli överraskad.

Men det är inget överraskande som hörs när man väl spelar sig genom X-Plicits debutalbum utan det handlar om klassisk hårdrock på alla sätt. Lite klämmiga refränger, sådär rockig attityd och rivig sångröst, bra driv en del energi och spelglädje. Modern och snygg produktion som definitivt fungerar. Kanske inte alltför mycket djup och jag skulle väl inte direkt påstå att de bjuder på något direkt kreativt – speltiden hålls dock sansad och därför känns det tillräckligt varierat. Det hörs att bandet är kompetent och att de har en idé, dock en idé som delas av väldigt många rockartister så man kan inte påstå att Like a Snake sticker ut i jämförelse med annan hårdrock som släpps eller har släppts.

Till skillnad från en stor del av denna hårdrock bjuder åtminstone X-Plicit på genuint bra hårdrock med energi och attityd och inte bara generiska plattityder som väldigt mycket ny hårdrock erbjuder nuförtiden. Det må vara ganska fantasilöst men har åtminstone lite själ och hjärta, det är ett skoj album helt enkelt. Kul att lyssna på med bra låtar och viss hit-potential hos låtar som I’m Original (som dock inte är speciellt originell), inledande Hell is Open och avslutande titelspåret. Det är ett kul hårdrockalbum helt enkelt, det är lätt att tycka om och kan säkert vinna en del fans bland dem som uppskattar klassisk hårdrock.

X-Plicits debut är kanske inte fantastisk men den trycker på rätt knappar för den som uppskattar hårdrock av det enklare och mer klassiska slaget. Här får vi inga krusiduller utan bara låtar som går rakt på sak med energi och känsla. Ett kul album på många sätt, kanske inte det mest minnesvärda albumet jag hört men för den som uppskattar klassisk hårdrock som går rakt på sak är det ett album värt att titta lite närmare på.

Label: Sneakout Records/Burning Minds Music Group
Tre liknande band: Guns N' Roses/Skid Row/Aerosmith