Mikko Määttä - Bass
Santeri Saksala - Drums

Released 2019-02-22
Reviewed 2019-02-24

wheel.band
odyssey

Hjulen snurrar runt och runt, många gånger återvänder de till sin utgångspunkt. Bandet Wheel har sin utgångspunkt nu i detta debutalbum som de kallar Moving Backwards som är ett album med hyfsat skivomslag. Bandet i sig är i huvudsak finskt även om frontmannen är inflyttat från England just för att följa sin musikaliska övertygelse. Det kan ju tyckas spännande och mer spännande är kanske att de redan hyllats för vad de redan hunnit göra före detta album, men vad ska vi då säga om albumet som beger sig bakåt – kanske till en utgångspunkt för deras inspiration.

Tool, är vad jag kommer att tänka på när jag lyssnar på de sju spåren som utgör detta album, musik som är lite svår att definiera mellan rock och metal, proggig och tung. Lite inslag av annat också, ett album som kanske inte helt passar in i ett fack, mer än Tool-facket kanske. Man får väl ändå ge dem att de har ett uttryck som inte delas av så många, men samtidigt har de väl kanske inte så mycket till ett direkt eget uttryck då det känns lite för inspirerat av Tool men å andra sidan säger de ju samma sak själva: att de gör albumet de vill höra i väntan på nästa Tool-album, så de hymlar ju inte med vad de gör. Hyfsad variation annars, bra produktion och sånginsats, sansad speltid. De gör det mesta bra kan man väl påstå.

Det är ett bra album, det går kanske bakåt sett ur vissa perspektiv men å andra sidan är väldigt lite musik unik och fantasifull så det fungerar nog för många. Den som gillar Tool kan nog hitta ett album att tycka om i detta. Jag tycker väl inte att albumet egentligen har några direkta svagheter, låtarna är bra och allt känns ytterst solitt. Sedan kan man ju fundera på om det är ett album som kommer att göra något större avtryck, och det är väl inte omöjligt men samtidigt tvivlar jag på att de kommer att nå ut tillräckligt långt för att verkligen märkas.

Med idogt arbete och så vidare kan säkert Wheel lyckas ganska bra, frågan är bara om deras musik sticker ut tillräckligt mycket för att de ska märkas och för att den stora massan av fans ska ta någon notis. Visst har de låtmaterial och sådant men kanske att de saknar en riktigt vass hitlåt och kanske att de saknar något riktigt iöronfallande, men visst kan man lyssna på Moving Backwards och dras med i en skön musikalisk atmosfär. Jag skulle dock ha velat höra något som känns lite mer fräscht och lite mer spännande, det kanske kommer på uppföljaren Moving Forwards.

Label: Odyssey Music/Rough Trade/GoodToGo
Tre liknande band: Karnivool/Tool/Alice in Chains