Steffen Freesemann - drums

Initiation (EP 2016)

Produced by Kilian Probost, Simon Janowsky
Recorded at Prosky Studios

Released 2019-03-30
Reviewed 2019-05-14

Ödemarkshistorier är vad tyska bandet Wendigo har att erbjuda på sitt debutalbum. Det är annars ett band som började som coverband 2012, de släppte sin första EP 2016 och började då fokusera på sitt eget material. Nu har de lyckats skrapa ihop tillräckligt med material för ett album som de kallas Wasteland Stories. Och det är ett album jag lyssnat på några gånger nu, ett album som följer ett löst koncept både musikaliskt och lyriskt – det handlar om öken och ensamhet, historier som berättar om öknar och kanske den tomma ensamheten i dessa.

Stoner-rock är väl den övergripande kategorin om man ska sätta en etikett på bandet, mestadels stoner. De bjuder dock också på inslag av doom metal, sludge, klassisk hårdrock och kanske lite annat också – ett ganska brett spektrum men ändå främst Stoner. Hyfsat med variation, det finns en del lite mer extrema inslag vilket är kul. Sångaren är sådär tycker jag, det finns lite mer att önska på den fronten men helt okej trots allt. Produktionen är snygg och det finns ett ganska stort djup, ett album som håller hela speltiden utan att bli för långt och tråkigt.

Wasteland Stories är ett ganska fint album, det bjuds på trevliga låtar och så vidare. Jag hittar inga direkta svagheter, förutom kanske att sånginsatsen hade kunnat vara lite vassare. Om det sedan är ett album som kommer att slå speciellt väl är en annan fråga som nog beror mer på om de märks än på albumets kvalité i sig. Jag tycker att de har goda idéer och så vidare men det saknas den där riktiga fullträffen, det hade behövts en riktigt vass hitlåt eller något sådant – något riktigt iöronfallande saknas.

Det är ett bra debutalbum från Wendigo, det lovar gott inför framtiden och man kan väl säga att det är kul att de vågar tänka lite utanför genreboxarna. Kanske bjuder de på än mer sprakande och mer utanför boxen nästa gång de kommer med ett album, då kan de säkerligen ha något riktigt kul på gång. De bjuder på en del värt att lyssna på här också men når aldrig riktigt hela vägen fram, Wasteland Stories är en stark debut med trevliga låtar – kan vara värd att kika lite närmare på om du gillar stoner rock.

Tre liknande band: Saint Vitus/Premonition 13/The Obsessed