Napalm Bats & Suicide Dogs (2015)
Twist and Shout at the Devil (2017)

Mixed and produced by Roberto Laghi

Released 2019-09-06
Reviewed 2019-09-20

mighty music

Transport League har jag skrivit om ett par gånger tidigare och ingen av dem gångerna har jag väl blivit sådär speciellt hänförd av albumen, det har varit solida hantverk men inte så mycket mer. Lite blasé känner jag väl direkt att jag blir när jag ser omslaget och att presstexten skriver om att det krävs styrka för att hålla samma musikaliska riktning genom karriären, jag vet ju inte om det sistnämnda verkligen stämmer då jag tycker att alldeles för många band tråkar ut oss lyssnare genom att hålla samma riktning genom hela karriären utan att utvecklas – inte ens jätteskägg kan få den känslan att försvinna.

Svängig hårdrock med rivig sång och massor av déjà vu är vad som erbjuds, lite sådär boogiesväng tycker jag och det känns ganska medryckande även om sången låter som en kraxande bäver. Det låter ganska exakt som de tidigare albumen jag skrivit om – omslaget är tråkigare och eftersom jag redan skrivit om exakt samma sak flera gånger tidigare är det svårt att hetsa upp sig över musiken då den känns lika fräsch som en möglig skål kattmat. Visst är produktionen schysst, de har ett ganska rivigt och fräsigt ös i sin musik men fantasin gör att man aldrig riktigt dras med.

Inte speciellt kul, inte speciellt spännande, inte speciellt originellt, faktum är att ingenting med detta album känns som att det fångar mitt intresse och jag måste koncentrera mig noggrant för att inte tankarna ska vandra redan efter första minuten. Men visst gör de vad de gör bra, de är kompetenta musiker och produktionen är av god klass så man kan väl inte klaga på det planet – hantverket är gott. Skapandeförmågan är däremot ganska obefintlig, men det kanske är begripligt när det finns en arsenal med skivsläpp redan och idéerna lär väl vara slut sedan läge men intresset för bandets musik är tillräckligt för att de ska kunna fortsätta göra en hacka på låtarna. Det är så det känns, slentrian och fantasilöst – ett album som är gjort bara för att släppa ett nytt album, det finns inte mycket till själ eller hjärta här.

Den som är fan av bandet kommer tycka om detta, det är ju samma sak som tidigare, men ur kritikerns perspektiv är det svårt att bli speciellt upphetsad när albumets starkaste sida är att det inte är uselt. Det finns ingen anledning att köpa detta album när det finns så många bättre album att välja och de flesta av dessa har dessutom snyggare skivomslag.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Clutch/Corrosion of Conformity/Mustasch