Ralf Neumann - Drums

Princess of the Dark (2017)

Released 2019-02-15
Reviewed 2019-02-11

tig3r.eu

7hard

Det blir pornografiskt när franska Porn bjuder på det mörkaste av mänskliga begär – det är akt två i deras trilogi om Mr Strangler som föddes när det inre monstret vann det interna slaget i första akten The Ogre Inside. Tråkigt skivomslag. Det känns på omslaget som att det nya albumet går i samma stil som det föregående, men det är inte längre en inre resa utan det är mer mord och massakrer i denna Mr Stranglers regi. Denna andra akt består av tio kapitel på baksidan av digipak-fodralet listas dem från 10-19 antagligen för att 1-9 var på föregående album.

Jag tycker nog att det påminner om det förra albumet, gotisk metall är vad det handlar om. Kanske industrirock med den där lite mörka och lågmälda sången och tempot är ganska långt. Hyfsad variation och ingenting musikaliskt överraskande, så tycker jag nog att man kan se på albumet. Produktionen är bra, sången är okej, låtmaterialet känns lite fantasilöst och inte alls så mörkt som tematiken vill göra gällande. Speltiden känns ganska sansad tycker jag, inte för långt skulle jag nog vilja påstå.

Det är ett helt okej album, kanske till och med att man är lite mer positiv ifall man faller inom dess målgrupp. Det är välgjort, det är solitt, man kan inte direkt ogilla det – så kanske man kan beskriva hur jag ser på Porns nya album. Sedan kan man förstås ha åsikter gällande bandets ganska risiga namn och att det musikaliskt borde bjuda på ett större mörker än det faktiskt gör. Känslan är att det är en logisk uppföljning till den första akten, det är av samma stil och kvalitén känns egentligen vare sig bättre eller sämre än senast det begav sig och därför är väl samma betyg lämpligt att använda som omdöme.

Den som uppskattar Porn kommer att uppskatta detta album, det är väl ungefär så enkelt. Den som föredrar sin gotiska metall lite mindre pornografisk kommer att vara lite mindre imponerad. Kanske inte att det är en besvikelse men det är inte heller speciellt imponerande och i slutändan är väl inte Porns senaste album något man kommer att minnas när man summerar 2019.

Label: 7Hard
Tre liknande band: Evenoire/Nightwish/Operatika
Betyg: HHH