In the Spotlight (2011)
Quatro, Scott & Powell (2017)

Released 2019-03-29
Reviewed 2019-03-05

suziquatro.com
off yer rocka

Suzi Quatro är en ganska välkänd musiker med över ett halvt sekel erfarenhet från den musikaliska branschen. Nu släpper hon ett nytt album som kallas No Control som jag har lyssnat på ett antal gånger nu. Egentligen behöver jag väl inte presentera så mycket mer än så, det finns åtskilliga resurser på nätet för den som inte känner till Suzi och vad hon gjort under en lång och framgångsrik musikkarriär. Däremot kan jag tycka att det är synd att de som promotar albumet inte noterat vilka musiker som medverkat och den biten, vi gillar ju att lista den infon här på Hallowed men i skrivandes stund har jag inte kunnat gräva fram speciellt mycket, pressmaterialet är näst intill tomt. Hennes son har hjälpt till men vad han gjort mer än att han hjälpt till med en del låtförfattande var svårt att utläsa. Men det är väl ingen mening att snöa in på det, vi kan väl kika lite på det musikaliska istället.

Det är klassisk rock/hårdrock, lite bluesrock och sådär. Det låter lite gammalt och kanske inte supermodernt, men hyggligt fräsch ljudbild och sångerska Suzi låter vital och pigg får man väl påstå. Det är också ett hyggligt varierat album med gott musicerande, bra produktion utan att kanske glänsa alltför mycket. Det känns lite som något uppfräschat från sjuttiotalet skulle jag nog vilja påstå, nostalgirock kanske. Bra att speltiden hålls sansad men mindre bra att det inte direkt överraskar eller bjuder på något oväntat.

För bra för att såga men inte tillräckligt bra för att hylla, ungefär så kan man sammanfatta mina intryck av detta album. Mycket av det känns som lite gammalt, lite mossigt, lite fantasilöst och lite gjort för dem i samma ålder som Suzi själv. Det finns några höjdpunkter, några riktigt vassa inslag där det inte spelar någon roll att det känns lite fossilt. Och överlag blir det således ett album man absolut kan låna ett öra en stund eller två, men det är väl inte direkt ett album jag frivilligt skulle välja för den långa bilresan eller att bara lyssna på någon gång när jag skulle vilja lyssna på något roligt.

Hon lär knappast göra sina fans besvikna, det låter trevligt och kan nog vara värt att kolla närmare på och inhandla om man är fan. Det är dock knappast ett album som kommer att skriva in sig i musikhistorien då det inte direkt kan beskrivas som fantastiskt, spännande eller något annat sådant där riktigt uppmuntrande för ett klistermärke på konvolutet. Jag tycker nog att Suzy Quatro har full kontroll och inte kommer med något som överraskar, hon bjuder helt enkelt på vad man kan förvänta sig.

Label: Steamhammer/SPV
Tre liknande band: The Pleasure Seekers/Cradle/Chris Norman