Mastered by Martin Nichols at The Whitehouse Studio
Album artwork by Annette Becker Design

Released 2019-02-08
Reviewed 2019-02-10

superseedrock.wixsite.com
roar

Brittiskt är vad det handlar om idag, bandet heter Superseed och de släppte alldeles nyss sitt debutalbum som är självbetitlat. Snyggt omslag har de givit albumet, ett album som väcker lite intresse kanske man kan säga. Kanske kan man kika på att införskaffa vinylvarianten av albumet. Men först kanske man vill veta om det är något att ha också, ett album med sexton spår och hela 67 minuters speltid. Man kan väl åtminstone påstå att man får mycket för pengarna men får man kvalitet?

Musikaliskt är det av klassiskt snitt, rock, punkrock, stoner, alternative rock kan det kallas. Ljudbilden känns väldigt brittisk, lite inslag av brittpop kanske man kan skönja här och där. Hygglig variation mellan lite fartigare och lite lugnare låtar, hyfsat balanserat album. Man kan stå ut med speltiden men jag hade inte argumenterat mot att ta bort ett par låtar så länge det är rätt låtar. Annars kan man väl konstatera att det är ett hyfsat dynamiskt album med ett hyggligt djup och bra produktion. Ett album som med största sannolikhet kommer att gå väl hem hos en ganska bred musikpublik.

Det är bra musik, riktigt bra faktiskt. Till en början var jag inne på att ge dem ett lägre betyg men detta är mer än tillräckligt bra för att nå fem poäng. Svagheten är en lite lång speltid, de hade kunnat skala bort ett par spår utan att man saknar något, det hade snarare varit positivt att få ner speltiden till kanske femtio till femtiofem minuter. Det finns ett par spår som känns lite som utfyllnad men det finns också några alldeles fabulösa spår som exempelvis sjunde spåret The Face That Followed You Back Home och de tre avslutande spåren – där har vi något som gör att man gärna kommer tillbaka till detta album. Ett album som är bäst när det blir lite punkigare låtar.

Man kan väl säga att de bjuder på både retrokänsla men också något fräscht, hyfsat originellt kanske man skulle kunna kalla det. Originellt utan att komma med något riktigt överraskande kanske. Det är nog ett album som kommer att gå väl hem bland de flesta musikfans, jag rekommenderar att ni kikar närmare på detta album som om det varit kortare hade varit alldeles fantastiskt. Men bara för att det inte är fantastiskt betyder det inte att albumet inte är värt att kika mycket närmare på, jag tycker att Superseed är ett av årets mer intressanta album så här långt. Tummen upp!

Label: ROAR! Rock of Angels Records
Tre liknande band: Mötley Crüe/Rose Tattoo
/Blur