Eric Valentine – mixing
Brian Gardner – mastering

Released 2018-09-21
Reviewed 2019-01-30

thestorysofarca.com

pure noise records

Historien så här långt består av fyra album som kanske i rätt dos blir något underhållande och kul. De befinner sig i det pop-punkiga musikträsket och tycks vara ett ganska hyllat band, inte för att man kan säga annat om många band som finns därute. Det har varit ett album som fansen fått vänta lite på då bandet efter turnerande, låtskrivande, inspelande och allt det där kände att de behövde ta ett par steg tillbaka och samla sig lite för att undvika att blir utbrända. Nu kanske de tar allt i lite mer korrekta doser och har vuxit som musiker och personer sägs det.

Musikaliskt handlar i alla fall om poppig punkig rockmusik med hyfsad energi och en ganska typisk sångare för den genren. Bra producerat, modern ljudbild, medryckande låtar, hygglig variation och sansad speltid. Kanske inget som utmärker sig överdrivet mycket ur det stilistiska perspektivet men visst har de väl trots allt en relativt fräsch framtoning utan att bli alltför utstickande. Det är ett album som känns ganska lätt att ta till sig redan från början, ett som nog inte kräver ett speciellt idogt lyssnande för att komma nära och få ut det bästa av – kanske saknas det lite djup.

Trevligt. Låtarna är trevliga. Albumet får väl beskrivas som bra, tilltalande kanske. Det har dock ingen riktigt fantastisk låt som verkligen fångar mig som lyssnare utan det är ganska jämnhög kvalité genom hela albumet. Låtarna är oftast korta och relativt energiska, det är ett kul album som inleds bra med ett starkt titelspår. Svagheten är väl att det inte riktigt fångar mig som lyssnare utan tenderar mer till att bara passeras och man inte riktigt tagit notis om vad man lyssnat på. Det känns mest intressant i inledningen sedan falnar intresset en hel del mot slutet.

Ni som gillar bandet sedan tidigare kommer säkert att finna detta mycket tilltalande, den som är inbiten i den pop-punkiga musiken kanske också tilltalas. För en generell publik kanske det går lite mer obemärkt förbi, inte för att det är dåligt utan mer för att det inte vågar vara fantastiskt. Ett ganska kul album som dock är lite för lätt att glömma.

Label: Pure Noise Records
Tre liknande band: Turnover/Hellions/The Wonder Years