2017 Welcome to the End

Produced, mixed and mastered by Matthias Kupka at Maxiwork Studio
Cover artwork by Jan Yrlund, Darkgrove Design

Released 2019-05-24
Reviewed 2019-05-29

stormhammer.de

Stormhammer välkomnade oss till slutet och det gjordes med ett riktigt snyggt skivomslag, ett som jag gärna skulle ha i min vinylsamling men jag har inte köpt det då jag inte direkt uppskattade musiken överdrivet mycket. Nu är bandet tillbaka och nu ser personalkonstellationen lite annorlunda ut med ny sångare och kvintetten har transformerats till en kvartett, omslaget är inte heller lika snyggt på detta nya album som kallas Seven Seals. Sju sälar alltså. Eller så är tematiken väldigt annorlunda, bandet har bestämt sig för en lite annorlunda riktning denna gång och det är ju positivt med tanke på hur lite imponerad jag var senast det begav sig.

Musikaliskt handlar det om power metal, modern, med en episk framtoning. Hyfsat fräsch utan att kännas våldsamt nyskapande. Ljudbilden är relativt bra utan att glänsa, variationen är hyggligt bra och speltiden känns sansad, kanske att det är en låt för mycket men det är inget som stör våldsamt. Ganska rivigt med lite thrashiga inslag och ganska snabbt infinner sig känslan att detta album är betydligt mer intressant än sin föregångare även om det är svårt att slå draken på förra albumets omslag.

Bättre än senast, det är ett bra album med fräschare och mer intressant ljudbild än senast det begav sig. Det är faktiskt underhållande med trevliga låtar, bra energi, lite fräsigt och rivigt, lite såsom man vill ha det egentligen. Ett ganska kul album tycker jag och om man gillar den power metalliska musiken kan det säkerligen vara ett intressant album att kika närmare på. Jag skulle dock ha velat ha en riktigt vass hitlåt, något som får en att vilja återvända till albumet. Utan en sådan blir det inte lika fängslande som det hade kunnat vara.

Ett bra steg för Stormhammer, men kanske att de skulle ha vågat lite mer, några utflykter utanför de trygga boxarna hade definitivt inte skadat. Men för den som gillar modern power metal tror jag att det kan vara ett intressant val och ett album att kika lite närmare på. Däremot kan jag konstatera att det nog kanske inte är ett album som kommer att skriva in sig som ett av årets mest spännande.

Tre liknande band: Stormwarrior/Gamma Ray/Helloween