II: Destructive Interference Generator (2013)
III: Eternalism - The Psychospherical Chapter (2015)

Released 2019-05-03
Reviewed 2019-05-21

stellarmasterelite.com
unholy conspiracy deathwork

Hologramtempel, det är vad Stellar Master Elite kallar sitt nya album, ett som tittar på den teknologiska utvecklingen. De ställer frågor om teknikutvecklingen och vad den kan leda till men är också inspirerade av Phillip K Dick och hans funderingar kring AI och androider. Intressanta funderingar. Snyggt omslag dessutom, och med ett namn som Stellar Master Elite finns det ju någon form av underfundig tanke och inte bara ditt vardagligt extremmetalliska trams – vilket i teorin borde betyda att Stellar Master Elite har något intressant att komma med. Men gör det verkligen det i praktiken?

Musikaliskt är det väl i det atmosfäriskt mörka och extremmetalliska vi hamnar, fuzz är väl uttrycket som kan användas om hur gitarrerna kan låta. Tempot känns lågt och sången är som en dränkt biprodukt någonstans och känns inte som att den egentligen bidrar, frågan är om instrumentalt inte hade varit ett bättre val med tanke på hur lågt sången ändå ligger i helheten. Det är väl ingen superproduktion och döds- eller svartmetall brukar ju låta åt detta håll, det känns inte som de kommer med mycket – kanske en och annan känsla av Vangelis från Blade Runner-soundtracket men som helhet ändå väldigt lite science fiction och väldigt mycket black metal eller death metal – Vader är ett bandnamn som jag kommer att tänka på när jag lyssnar.

Nej, jag är väl inte överdrivet imponerad av vad jag får höra, det känns ganska trögt och inte alls så fängslande som jag hade hoppats. Man kan definitivt ta Stellar Master Elites väg och skapa spännande musik men det är inte vad detta band gör. Och mycket av androider, tankar kring att genom teknologin övervinna vår dödlighet och så vidare är bara sådant jag läser i pressmaterialet och inga tankar jag har när jag lyssnar för då känns det mest som ännu ett segt extemmetallalbum som jag råkat välja för recension. Den frågan som främst slår mig är varför jag så ofta råkar välja sådana album och varför slumpen nästan aldrig bjuder på den där superskivan.

Det blir papperskorgen för Stellar Master Elite, jag gillar inte vad jag hör. Jag kan tänka mig att om man gillar de liknande banden eller bara uppskattar döds- eller svartmetall så kan det vara ett album man tycker om. Det är väl inte direkt dåligt utan min främsta invändning är att det är ett segt och ganska tråkigt album som aldrig fängslar eller tänder till. Det känns som att namnet på albumet, omslaget och presstexten som följde med promon lovade betydligt mer än albumet kunde hålla. Det känns inte värt att lägga tid på Stellar Master Elite och deras senaste album.

Label: Unholy Conspiracy Deathwork
Tre liknande band: Vader/Carpathian Forest/Thorns
Betyg: HH