DIVAK (2016)

Artwork by Gustavo Sazes

Released 2019-05-24
Reviewed 2019-05-24

sototheband.com

insideout

Jeff Scott Soto är en upptagen herre, han är med i massor av band och gör lite egna grejer såsom detta band som kallas Soto. Detta är deras tredje album och det kallas Origami. Det kommer på bolaget InsideOut som förstås är mest kända för sina många finfina progressiva skivsläpp, Origami är väl mer av ett melodiöst heavy metal-album och inte speciellt progressivt och speglar väl bandet Soto där Jeff Scotts målsättning varit att ge sig in på lite mer metalliska grejer igen, han var ju också med på Sons of Apollos inte alltför spännande album för något år sedan, på tal om mer metalliska grejer.

Musikaliskt är det melodiös hårdrock/metal, som W.E.T. men inte lika klämkäckt och kanske något tyngre. En suverän sånginsats och riktigt vass produktion erbjuds och variationen över albumets spår är hyfsat stor vilket bör göra det lätt att hålla intresset uppe genom hela speltiden som är ungefär trekvart om man bortser från bonusspåret som återfinns på vissa versioner. Ett album som bjuder på hyfsat djup och variation men knappast kan beskrivas som nyskapande, Soto bygger sitt nya album på välbekanta och väl beprövade knep och bjuder inte på några överraskningar.

Bra album, bra låtar och bra energi. Speciellt bra är inledande spåret Hypermania som sätter an en riktigt god ton för albumet och rycker med ordentligt. De följande låtarna är kanske inte lika vassa som inledningen men det är bra låtar rakt igenom och svagheten skulle väl vara att det inte direkt bryter ny mark och det känns som att vi hört det förr. Den som vill vara lite hård kan nog beskriva detta album som än sämre kopia av sådant Jeff Scott Soto gjort med W.E.T. vilket är bra med tanke på vilken kvalité W.E.T. håller.

Origami är ett bra album, definitivt ett med tilltalande låtar, massor av hit-potential och högkvalitativt musicerande, det finns egentligen inget att klaga på. Den som gillar melodiös hårdrock/metal bör definitivt ta sig en titt på detta då det är ett album som är mycket lätt att tycka om och som bör tilltala alla som uppskattar bra musik.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Sons Of Apollo/Trans-Siberian Orchestra/W.E.T.