Continuum (2018)

Mixed by Justin K. Broadrick and James Plotkin

Released 2019-10-11
Reviewed 2019-10-26

sonsofalphacentauri.co.uk
h42

Förra året skrev jag om Continuum som gjordes av detta band som kommit på besök från Alpha Centauri, nu kommer de med Buried Memories och det är ett album med lite mer repeterade titlar som inledande Hitmen som kommer i tre delar mixade på olika sätt av samma person. Det är fortsättningen på historien som inleddes med förra årets album Continuum. Det är nu man måste begrava minnena, kanske från vad som upplevdes under inledningen, och göra sig redo inför den mörka fortsättningen när den nu dyker upp.

Post-rock, ambient, progressiv, instrumentalt, typ någonstans där ligger de stilistiskt. Det är ganska mörkt och progressivt med hyfsat djup, dock är det ingenting som känns banbrytande eller spännande på det sättet. Man kan väl inte heller direkt påstå att bandet bjuder på några större musikaliska överraskningar, kanske snarare inga överraskningar alls. Men det är välgjort och bra producerat så man kan väl inte ha några stora anmärkningar på hantverket, dock kanske mer variation hade varit att föredra, på det hal taget är det mycket av samma känsla om man har när man lyssnar på det föregående album – lite förutsägbart skulle jag nog vilja påstå. Trekvart är dessutom i längsta laget sett till speltid.

Det var okej senast, detta album är tråkigare. Det känns segare, lite mindre idéer och lite mindre djup. När den första delen var en resa i trakterna av Jupiter så känns denna mest som en tripp till mataffären eller något i den stilen. Inte så spännande och dramatiskt som jag hoppats för de har trots allt ett schysst namn, snygg logga och bra skivomslag som skapar ett intresse men när man lyssnar på musiken så känns det som att arbetet lagts mer på ytan än innehållet. Buried Memories känns som ett ganska trött, och ganska segt alster som åtminstone aldrig får mina öron att spetsas.

Jag frisbeekastar iväg detta album till högen med de andra ointressanta alstren jag skrivit om den senaste tiden. Om du gillade Continuum kan du säkert gilla detta album också men det är knappast ett som kommer att vinna bandet någon  större ny fanskara och det är inte ett album som det kommer att sjungas hyllningssånger till – dock kanske de har annan smak på Alpha Centauri så det är inte otänkbart att det kan fungera där men här finns det betydligt mer intressant musik att sätta tänderna i.

Label: H42 Records
Tre liknande band: Karma to Burn/Yawning Man/ISIS