Mixed & Mastered by Jacob Hansen
Cover artwork by Gustavo Sazes

Released 2019-07-26
Reviewed 2019-07-21

sinheresy.com

scarlet records

Sinheresy är tillbaka med album nummer tre, Out of Connection kallas det nya album och det tycks vara lite teknologiska inslag där – åtminstone om man ska tro omslaget. Och även videon till titelspåret har lite sådan känsla, kanske lite inspirerad av Matrix om man får gissa. Annars är ju Cecilia och Sinheresy ett band vi på Hallowed har följt sedan deras första skivsläpp. Första albumet Paint the World är riktigt grym, jag tyckte väl Domino från 2017 var ett litet steg tillbaka i jämförelse och nu är det dags för ett nytt album och den här gången är det mer spännande än senast.

Musikaliskt är det kvinnofrontad modern hårdrock/metal med symfoniska inslag och så vidare. Det känns som att deras Nightwish-inspiration lämnats lite bakom dem och de går i en lite mer egen riktning än de tidigare gjort, mer modernt den här gången och kanske också lite fräschare. Produktionen och ljudbilden är riktigt snygg, variationen sett över albumet är också god och man hinner definitivt inte tröttna innan det är slut. Kombinationen av manlig och kvinnlig sång skapar en bra dynamik och de två sångarna har bra kemi vilket balanserar ljudbilden riktigt bra, och man kan väl säga att bandets musik känns ganska fräsch utan att den egentligen bjuder på något direkt nytt eller så.

Riktigt bra album, Sinheresy levererar igen och gör det riktigt bra. Det blir tummen upp för detta fina album, kanske bättre än Paint the World som jag gillar skarpt men det är jämnt mellan dessa. Jag ser inga svagheter utan det är bra från inledning till avslutning och det är dynamiskt och speltiden känns väl avvägd och det är ett riktigt trevligt album att lyssna till. Första spåret What Makes us Human sätter an tonen riktigt bra med energi och kvalité. Titelspåret är kanske albumets höjdpunkt men det finns några konkurrenter om att var höjdpunkten, avslutande spåret är exempelvis av riktigt fin kvalité.

Out of Connection visar Sinheresy från sin bästa sida och de gör ett trevligt album som jag varmt kan rekommendera, speciellt om du uppskattar kvinnofrontad metal. Synhersy känns alltmer som ett av de mest intressanta banden i genren och det här är definitivt ett album som understryker detta. Jag lyfter på hatten för Cecilia. Stefano, Lorenzo och Davide, de har skapat ett riktigt flott album.

Label: Scarlet Records
Tre liknande band: Nightwish/Within Temptation/Epica