Mixed by Ronnie König
Mastered by Jacob Hansen
Artwork: Jota Fortinho

Released 2019-11-22
Reviewed 2019-11-18

signum-regis.com

Slovakiska Signum Regis har en historia av solida album, åtminstone när det gäller de album vi skrivit om, Chapter IV fick exempelvis en femma i betyg vilket är väldigt bra. The Seal of a New World är deras sjätte album och det introducerar nye sångaren Jota Fortinho men har kanske inte ett fantastiskt skivomslag men det är välgjort och fungerar väl.

Vi får dussinet låtar och timmen speltid vilket jag kan tycke är lite i längsta laget för ett album som hamnar någonstans i det power metalliska facket. Vissa progressiva inslag, väldigt melodiöst med klämkäcka och tydliga refränger är saker som kan adderas till power metal-etiketten. Det är väl också hyfsad fart i låtmaterialet vilket är positivt med tanke på speltiden, variationen kunde dock ha varit lite större och kreativiteten likaså. Sångaren är däremot perfekt för bandet, passar som handen i handsken kan man säga. Det är också så att The Seal of a New World har en utmärkt produktion, ljudbilden är riktigt snygg.

Det finns mycket positivt att påstå om Signum Regis senaste alster, men hitlåtar är ingen sådan positiv sak man kan skriva då jag saknar sådana. Jag saknar något som sticker ut och fängslar mig, griper tag i mitt medvetande och håller mitt intresse för albumet uppe genom den långa speltiden. Det tar inte så värst många låtar innan tankarna börjar vandra åt andra håll, det snurrar bara till och så är The Seal of a New World någonting som pågår någonstans i fjärran och jag måste koncentrera mig för att lyckas lyssna tillräckligt för att kunna skapa någon form av beskrivande tanke. Kanske är beskrivningen om en snygg yta men väldigt lite innehåll den bästa beskrivningen av detta album, sången och produktionen är lysande men albumet når inte ända fram.

Rekommenderas till den som uppskattat bandets tidigare alster, kanske också för den som uppskattar power metal och då främst den väldigt melodiösa sådana. Men på det hela taget känns det som ett ganska blekt album, det går knappast fel och kommer knappast bli illa omtyckt någonstans men frågan är om det finns någon som kommer att se The Seal of a New World som ett av favoritalbumen – jag tror att det är ett mycket välgjort album som snart är glömt.

Label: Beyond The Storm Productions
Tre liknande band: Helloween/Impellitteri/Theocracy