Connie Sgarbossa - vocals
Ethan Sgarbossa - drums

Released 2019-03-08
Reviewed 2019-06-26

syscband.com
pure noise records

Ett band som glömt blankstegen när de skrev namnet som de tog som bandnamn, de kallar sig sasscore vilket förstås bara är någon form av omskrivning för hardcore. Det bästa med detta album är väl att det inte är speciellt långt, bara 18 minuter. Det sägs vara en kompilation vilket måste vara rekord i kompilationer då de inte ens har ett album i bagaget bara någon demo, singel, split och så vidare. Det är ett amerikanskt band vi har att göra med och det här är deras första alster på nya bolaget Pure Noise och jag har låtit den snurra några gånger nu.

Hardcore, mathcore, det är ungefär vad man kan skriva som beskrivning av ett album som detta. Skrikigt så det förslår, slamrigt och aggressivt med högt tempo och ingen variation, det börjar och det slamrar och sedan tar det slut. Titlarna är mycket roligare än låtarna kan man utan tvekan säga, och då är väl egentligen inte dem speciellt roliga heller egentligen. Det känns som ett ganska fantasilöst alster detta och det känns som något man hört förr, nu är ju inte jag någon expert på hardcore-genrens olika nyanser, om det finns sådana, så om man är väl bevandrad i just den genren kanske man ska ha det i åtanke innan man helt avfärdar detta.

Nej, jag är inte speciellt imponerad och jag kunde när jag skannade nätet en aning innan jag började skriva konstatera att jag inte är ensam i den känslan, jag såg ett antal negativa omdömen. Dock såg jag också ett och annat positivt omdöme så kanske att det är något för den som gillar hardcore men jag är inte så säker. Det känns mest som ett kort album man gärna glömmer snabbare än det gick att spela sig genom det.

Inte alls imponerande och även om namnet lockar så finns det ingenting med detta album som känns vare sig fräscht, spännande eller intressant. Det är inget vidare helt enkelt, och även om det är kort så känns det som massivt tidsslöseri att spela sig genom det.

Label: Pure Noise Records
Tre liknande band: Nuvolascura/The Fall of Troy/Orchid

Betyg: HHHHHHH (2/7)