Recorded by Petri Kallio in Dark Chamber Sounds studio, Úpice (CZ)
Mixed and mastered by Andy Mons

Released 2019-02-01
Reviewed 2019-03-30

sebastienofficial.com

pride & joy

Bakom världen går tjeckiska bandet Sebastien när de hämtar inspiration till sin nya EP. En EP med fyra nya låtar som släpps i digitalt format är vad de erbjuder, kanske är det ett smakprov inför ett kommande album, kanske är det bara så att de kom på fyra låtar som de ville släppa. Personligen är jag inte så värst imponerad av vare sig digitala släpp eller EP-formatet som oftast är för litet för att verkligen erbjuda något. Men det hindrar mig givetvis inte för att skriva om bandet jag skrivit om ett par gånger tidigare, faktum är att vi på Hallowed skrivit om allt de släppt hittills, debuten fick ett högt betyg medan de andra fått betyget mitt i skalan.

Det är fyra låtar och bara sexton minuter vi får här, melodiös hårdrock/metal är väl genrebeteckningen jag vill använda – åtminstone för tre av låtarna då avslutningen är någon form av trött ballad, de övriga tre låtarna känns ganska pigga och sådär. Hygglig sånginsats, schysst produktion även om lite mer kraft hade varit att föredra i den avslutande balladen som känns trött och kraftlös. Det känns ganska mycket igen från det jag hört tidigare av Sebastien, de bryter inte direkt sig in på några nya vägar eller så.

Första låten är riktigt bra, riktigt bra får jag tillstå. Den avslutande balladen är ruggigt seg och känns som den varken fängslar eller lyfter – bara söver. De övriga två låtarna är bra men inget som gör något direkt avtryck utan mer av låtar man hör utan att riktigt ta notis. Därför får väl helhetsintrycket beskrivas som generellt positivt, inget som får en att bli riktigt imponerad men visst låter det schysst. De hade kunnat göra en mer kraftfull ballad eller byta ut den mot en låt med mer ös, vilket som hade varit att föredra. Sexton minuter är lite kort och man kommer aldrig ordentligt in i att lyssna på EPn innan den är slut och den känns relativt snabbt tjatig om man repeterar den ett par gånger.

Sebastien tycker jag fortsätter ungefär på samma inslagna väg som jag hört dem på varje gång jag skrivit om dem. De kommer inte mer något fräckt, fräscht eller nytänkande, de kommer med ännu en habil insats som inte direkt skapar någon större mersmak inför ett eventuellt kommande album. Om de planerar ett album snart är inledande Behind the World det enda spår jag tycker att de ska behålla i nuvarande format, de andra är inte tillräckligt spännande för att vilja ha på ett album.

Label: Pride & Joy Music
Tre liknande band: Nightwish/Sonata Arctica/Avantasia