Fatal FE - keys
Masaki - piano on You Are Not Your Pain

Mixed and mastered by Mr Fusix

Released 2018-10-23
Reviewed 2019-03-20

seasonofghosts.com

Det är säsong för spöken, eller var det under oktober när Season of Ghost släppte sitt andra album, ett som alltså inte hamnade bland mina skivor att skriva om förrän nu. A Leap of Faith heter detta andra album och det pryds av Sophia som är sångerskan för detta band som beskrivs som baserade i Storbritannien och Japan. Det sägs också att bandet bjuder på musik inspirerad av ett vitt spektrum av stilar som Japansk Visual Kei, amerikansk rock, europeisk metal och så vidare.

Det påminner mig en del om italienska bandet Absynth Aura som jag recenserade för många år sedan, både sångerskans röst och ett par av låtarna. Jag tycker för övrigt att sångerskan är grymt bra, på alla sätt med skön röst och riktigt fin känsla i sin sånginsats. Det är ett snyggt producerat album med bra melodier och stark dynamik, bra variation erbjuds också tillsammans med en sansad speltid som når 46 minuter om man räknar in den japanska versionen av A Place to Call Home – det känns precis lagom måste jag tillstå.

Kvalité, riktigt bra låtar, fantastisk sång och bara allmänt förträffligt – så kan man beskrivas A Leap of Faith om man vill, det är ett grymt album. Jag kan inte påstå att jag hittar några svagheter när jag lyssnar mig genom albumet, allt är riktigt välgjort. Dessutom bjuds vi på riktigt vassa låtar som A Place to Call Home och speciellt den på japanska, men bäst är Astero (id) som är grymt tilltalande. Och hade fler spår varit av den kalibern hade jag nog övervägt att bjuda detta album sex poäng av sju, nu håller inte albumet genomgående riktigt den kvalitén så fem poäng är alldeles lagom för detta album som definitivt tycker att man ska överväga att kika närmare på.

Mer än så behöver man väl egentligen inte säga, det är riktigt bra helt enkelt, ganska fräscht och finurligt dessutom. När det är som bäst är det fantastiskt, det är riktigt bra hela vägen igenom och jag kan väl säga att hade jag skrivit om denna när jag summerade 2018 hade jag nog övervägt albumet för en plats på min topplista, sedan om den kommit med där eller ej är en fråga jag inte tänker ta ställning till men det är ett tillräckligt bra album för att vara ett alternativ för en sådan lista. Och därmed behöver jag väl egentligen inte skriva speciellt mycket mer, det är ett riktigt vasst album jag lyssnat på och skrivit om – det är definitivt värt att kika närmare på.

Tre liknande band: Absynth Aura/Blood Stain Child/Lovebites