Grayssoker
K.B

All tracks recorded, mixed, produced by Artsoundmix Studios (Nice)
Mastering by QFG Studios

Released 2019-05-06
Reviewed 2019-07-16

Enligt pressmaterialet är Schultz nya album för fans av artister som Revolting Cocks och Pigface, det borde indikera vad det handlar om kanske. Electro/Noise/Industrial metal eller något i den stilen. Tråkigt omslag för övrigt. Det sägs att Schultz nuförtiden är ett band och inte bara ett projekt, det är ett album med ett dussin spår där några är nya och andra är omarbetade från tidigare.

Det handlar om elektronisk musik med metalinslag, industriell metal kanske det kan kallas. Det är en ganska ljudlig stil, musik som känns mer som något för raveklubbarna än för metalfansen om jag ska vara ärlig. Ljudbilden är tung, ganska omväxlande men låtarna smälter samman till en enda bred massa och det är lätt att tappa intresset efter en stund. Albumet är 46 minuter långt och ska jag vara ärlig så känns det väldigt långt, kapa lite i låtlistan och det hela skulle bli bättre.

På ett sätt är det dynamiskt, och hyggligt originellt, albumet ska givetvis plussas för det. Men originellt betyder ju inte alltid bra, elektroniskt och metal fungerar ibland och ibland inte, i detta fall fungerar det inte. Nu kan det ju vara så att jag inte tillhör dem som albumet vänder sig till, så kan det alltid vara och eftersom det känns hyggligt bra gjort och så vidare så ska jag inte ta till den stora sågen även om jag personligen tycker att det är roligare att lyssna på en borrmaskin än detta.

Inget vidare kul album men om man gillar elektronisk musik och den typen av industriell metal finns det viss chans att man uppskattar även detta album. Så om du är en sådan person så borde du kanske ge detta album en chans. Det är dock ingenting för Halloweds topplistor.

Label: BLC Productions
Tre liknande band: Ministry/Revolting Cocks/Pigface