Denise Hazard - Vocals, Rhythm Guitar
Louie Hazard - Lead Guitar, Backup Vocals
Alex Steffens - Bass Guitar
Nathan Christensen - Drums

Released 2019-03-15
Reviewed 2019-05-17

Hur skulle man ens kunna tänka sig att vara negativ till Scooby-Doo punk? Det är nämligen med en sådan term amerikanska punkarna Scabby Ghouls beskrivs av en del fans. Detta är deras självbetitlade debutalbum som känns lite som ett flingpaket eller något i den stilen, ett paket packat med flingor som ser ut som skabbiga demoner eller något i den stilen. Dessutom packade med allt man behöver. Kul omslag som känns lite som att det reflekterar den humor som man kan utläsa bland låttitlarna också.

Det är ett album eller en EP om sju låtar som sjungs av Denise Hazard som jag tycker sjunger riktigt bra – perfekt för ett album som detta. Sedan är låtarna enkla men samtidigt ganska finurliga och fyndiga med nickar mot skräckfilmer och andra skräckiga teman, bland annat stöter vi på en haj och några välbekanta tongångar i inledande Body Surfing. Det är humor i lyriken och lite thrash metal-inslag i solon och så vidare. Inte ett helt typiskt album för genren, humoristisk punk med skräcktema, säkerligen lätt inspirerat av sådana som Misfits. Dessutom är det kort och koncist och man vill nog hellre ha mer än mindre av dessa skabbiga onda andar.

Jag tycker faktiskt att detta album är lysande på många sett, briljant i sin enkelhet. Titelspåret illustrerar väldigt tydligt bandets storhet men det inleds väldigt vasst med Body Surfing som snyggt sätter an tonen för albumet och det dröjer sedan inte länge innan man är ganska såld på albumet. Det är punkigt och enkelt men ändå med en känsla av djup och man tröttnar definitivt inte lika snabbt som man kan göra på mycket annan punkig rockmusik. Det är kul helt enkelt och ett album jag kan rekommendera dig att inte missa.

Fullträff på fler än ett sätt, så kanske man kan sammanfatta det. Jag gillar detta album, och detta band som inte tar sig självt på så stort allvar och därför blir också slutresultatet väldigt tilltalande med sju vassa låtar och en skräckpunk, eller Scooby-Doo-punk som slår de flesta på näsan. Så jag tycker utan tvekan att du ska kika lite närmare på Scabby Ghouls för de har definitivt satt samman något riktigt underhållande här.

Label: Out-O-Tune Records
Tre liknande band: Misfits/Danzig/Tsunami Bomb