Mastered by Simome Mularoni at Domination Studio
Artwork by Jahn

Released 2019-05-22
Reviewed 2019-07-09

sangreal.it
underground symphony

Ett multinationellt band med italienare, finnar, cyprioter även om det bara är en av vardera utav de två sistnämnda. Det är mest italienskt i uppställningen för detta album vars tematik fokuserar på legender, gamla religiösa grejer och sådant. Sångaren Grilli har hörts i diverse band men det gäller väl alla medlemmar och Simone Mularoni har stått för mastering, det sistnämnda borde vara lite av en kvalitetsstämpel. Ganska kul skivomslag kan jag tycka och för den som undrar så kommer skivan tydligen i en begränsad upplaga på vinyl så man kan få en skiva med omslaget i lite större format. Men är det något att satsa på?

Det är power metal eller kanske episk heavy metal, något i den stilen. Lite mässande, lite körer, lite känsla av klassiska tankegångar. Också ganska välbekant, var det inte en låt av Malmsteen där som de plagierade? Kanske bara i min fantasi. Det känns inte speciellt originellt och det är musik vi hört förr, många gånger om faktiskt. Hyfsat varierat inom temat, de beger sig aldrig utanför de uppsatta mallarna och de håller albumet sansat i speltid med cirka 43 minuter. Förutom omslaget är förstås speltiden en anledning till att man bör göra musik för vinylformatet då det inte ryms över en timme musik på en sådan skiva, och 43 minuter är precis lagom för detta album.

Medryckande och med hyfsad känsla av äventyr, då menar jag fantasiäventyr och inte musikalisk äventyrlighet. Hyfsad sång, känslan är att det är ett bra album som underhåller med god kvalité på låtmaterial och det mesta. Få uppenbara svagheter men man tröttnar ganska snabbt på albumet och det tar inte många upprepningar innan man vill frisbeekasta skivan långt härifrån. Nu kan jag förstås inte göra det då den är i digitalt format så jag får gott lyssna en gång till och konstatera att den som gillar det som brukar beskrivas som episk eller melodiös power metal ska definitivt kika lite närmare på detta album.

Det går också att konstatera att de låter italienskt så om du gillar italiensk metal så kommer du nog gilla detta album. Det är väl inte heller ett album man ogillar även om det nog kan vara en axelryckning för vissa av oss, speciellt efter att man hört det några gånger.

Label: Underground Symphony
DoomSword/Thy Majestie/Yngwie Malmsteen