Patrick Carney - drums, keys, bass, etc.

J Mascis

Producers: Dave Donnelly & Bob Rock

Released 2019-04-19
Reviewed 2019-05-04

tee pee records

Sorgsna planeter vill man kanske inte besöka i den framtida utforskningen av vårt solsystem, vår galax och vårt universum – och kanske vill man inte heller besöka Akron, Ohio, platsen från vilken detta band kallat Sad Planets härstammar. Duon har medverkat med många olika band och inspirerats av den musik som kommit från trakten. De har slagit sina påsar ihop och resultatet blev Sad Planets vars debutalbum kallas Akron, Ohio.

Alternativrock är väl kanske det bästa sättet att beskriva detta album, kanske lite experimentellt på ett sätt med inslag av lite pop och nästan ibland med en känsla av soundtrack. Det låter kanske lite daterat om man ser till ljudbilden, nog känns det som att de hade kunnat jobba lite mer med produktionen för att hitta en ljudbild med lite mer modern och dramatisk karaktär. Alternativrocksångare, sånginsatsen är ingenting att skriva hem om egentligen och albumet är trots variation ganska segt. Det känns inte heller som ett album som är banbrytande på något sätt, mest som ett album i mängden egentligen.

Hyfsat är det väl kanske på de flesta sätt, jag tycker dock att det samtidigt känns ganska segt. Det tar aldrig riktigt fart utan tuggar på i sömngångartakt och känslan är hela tiden att låtar med mer driv och energi hade bidragit till ett mer intressant album. Jag kan inte påstå att jag känner mig speciellt imponerad av vad jag får höra och efter tag stänger jag bara av och låter den betydligt trevligare tystnaden tala istället. Kanske om man gillar något av det liknande eller något annat av duons övriga band, annars så känns det mest som ett album man kan ha överseende med.

Det är väl inte dåligt men nog fan är det både mögligt och segt, jag skulle inte vilja påstå att det är någon vidare angenäm upplevelse att bara sitta och lyssna på Sad Planets och deras debutalbum – mer idé och inlevelse krävs om de vill vara relevanta. Det här är generiskt och sömnigt album som hamnar i den digitala soptunnan direkt.

Label: Tee Pee Records
The Black Keys/Cobra Verde/Sweet Apple