Produced by Chris Rehn
Mixed and mastered at Boxroom Studios

Released 2019-03-22
Reviewed 2019-03-10

rouletteswe.se
black lodge

Sundsvallsbandet Roulette har jag skrivit om tidigare, då Yesterrock släppte deras album Better Late Than Never, nu släpper det ett nytt album som fått namnet Now och det är väl på tiden att de nu släpper något. De har ju inte direkt varit flitiga i skivsläpparkategorin, å andra sidan var de inaktiva under lång tid så det kanske förklarar en del av den saken. Det och andra gamla meriter är väl egentligen inte speciellt intressant, nu ska det ju handla om albumet Now och inget annat.

Och det handlar om AOR, melodiös rock/hårdrock enligt de riktlinjer som finns. Kanske har de dammat av AOR For Dummies som jag ofta refererat till. Det är lätt musik att ta till sig med klämmiga refränger och starka melodier, lätt att tycka om. Snygg produktion, skandinavisk AOR av fint märke kanske man kan beskriva det som. Hyfsat varierat, medryckande och med sansad speltid, det finns väl egentligen inte mycket att säga om kvalitén, det handlar om en stark produktion som kommer att gå väl hem bland genrefans.

Mycket kan väl påstås om detta band: i pressmaterialet står det att de turnerat med stora namn som Status Quo, Dan Reed Network med flera och att det är ett av de mest hyllade svenska AOR-banden under nittiotalet. Kanske var jag för ung då för att minnas dem, jag tror inte att jag hörde mycket av dem under den perioden. Men det kanske man kan ta igen nu istället, deras nya album Now är definitivt ett solitt album, det är trevligt att lyssna på och det är som jag skrev lätt att tycka om med medryckande låtar som är lätta att nynna med i. Det som kan ligga dem i fatet är att vi hört det här förr, många gånger, och om man som jag har ett par hundra oöppnade mail just nu med promos där säkert ett trettiotal är AOR som låter ungefär som detta är det inte jättelätt att uppbringa någon enorm entusiasm för ett sådant album. Men det förtar inte att det är en god upplevelse att lyssna på Now.

Det kan väl påstås att ni som gillat det bandet gjort tidigare och ni som gillar klassisk melodiös hårdrock/AOR kommer att gilla Now. Det är ett solitt album med trevliga låtar, kanske inga som verkligen hoppar upp och biter en eller fastnar i medvetandet för alltid men nog kan man uppskatta att lyssna på deras klämkäcka hitbetonade låtar innan man går vidare till nästa i stort sett identiska album. Slutsatsen får väl därför bli att Now kanske inte bringar in högvinsten men nog är det ett trevligt album som jag skulle påstå är omöjligt att inte vara positiv till.

Label: Black Lodge/Sound Pollution
Tre liknande band: Def Leppard/Journey/Europe