The Heritage (2012)

Produced by Bernd Heinrauch

Released 2019-04-05
Reviewed 2019-06-19

reflector.at

noise appeal records

Om man skulle fotografera en bild liknande den på omslaget till detta album kanske man behöver en reflektor, det borde åtminstone hjälpa, det är ett snyggt omslag som kan locka till ett inköp av en vinylskiva kanske. Turn heter albumet som är Österrikarnas nya album, deras femte album. Ett album med sju spår, frågan är väl bara om det är lika spännande som det ser ut.

Det handlar om sludge, stoner, doom metal och det är väl mestadels instrumentalt med lite sång som man egentligen inte reflekterar speciellt mycket över då den mest smälter samman med det instrumentala. Produktionen är bra, det är kanske inte överdrivet varierat men albumet är inte heller så långt så man kan väl köpa att det inte är så varierat. Ljudbilden är snygg, sångaren är helt okej, det mesta känns starkt och välgjort – kanske inte våldsamt dynamiskt eller djupt men solitt.

Det finns en del att tycka om när det gäller detta album, låtarna är schyssta och ljudbilden är trevlig – det är ett solitt album vi får i Turn. Gillar man den doomiga metallen så komman man med största sannolikhet att uppskatta detta album. Är man lite mer löst intresserad av genren så är nog däremot sannolikheten ganska stor att man ser det som ett ganska statiskt album som inte riktigt fängslar.

Jag är väl inte helt såld på Turn, det finns bättre album både i denna genre och generellt och även om året i sig kanske inte har varit fantastiskt i musikaliskt hänseende så har 2019 bjudit på en hel del album som slår detta på fingrarna. Däremot tycker jag inte att man ska avfärda Turn om man uppskattar sludge, doom eller vad man nu vill kalla den dissonanta metallen som Reflector bjuder på. Själv håller jag mig dock hellre till de fotografiska reflektorerna än det österrikiska musikerna. Ett ganska trevligt album men jag skulle inte vilja påstå att det gör något större avtryck.

Label: Noise Appeal Records
Tre liknande band: Humanasaur/Fetish 69/The Striggles