Produced by Ray Alder
Mixed by Simone Mularoni
Artwork by Cecilia Garrido Stratta

Released 2019-10-18
Reviewed 2019-10-28

insideout

Ray Alder vet vad vattnet vill och det är vad han beskriver när han nu släpper sitt första soloalbum, eller första och första. Han gjorde ju solo i Engine som han dock gjorde sitt bästa för att framställa som ett band. Vi har också hört Ray i bandet Redemption och förstås främst i Fates Warning som är hans huvudband, ett band som han hörts sjunga i under många år. Och nu är det alltså dags för ett soloalster, ganska snyggt sådant sett till omslaget dessutom. Men vad vill vattnet och är det något värt att lyssna på?

Musikaliskt känner man igen det som något av Ray Alder, för den som lyssnat på Fates Warning känns det bekant och då inte bara Alders röst utan också det stilistiska. Progressivt, metalliskt men samtidigt ganska enkelt och samtidigt finurligt, det känns ganska medryckande och riktigt bra producerat. Ray sjunger som vanligt alldeles utmärkt och låtmaterialet är ganska varierat och känns fräscht utan att kanske bryta alltför mycket ny mark då det trots fräschör känns ganska välbekant. Det är en kvalitetsproduktion och jag måste lyfta Simone Mularoni som mixat albumet, den mannen vet hur man skapar fräcka ljudbilder och har återigen gjort ett grymt jobb.

Det finns inte mycket att anmärka på egentligen, det är ett genomgående vasst album med riktigt bra låtar. Man kanske kan säga det inte är så värst originellt men samtidigt är det tillräckligt annorlunda från vad Ray medverkat på tidigare för att kännas spännande och fräscht, ett soloprojekt som inte bara låter som en kopia av soloartistens huvudband. Alla låtar är riktigt bra och jag kan inte se några direkta svagheter, kanske inga alls. Bra djup dessutom och en variation av låtar av olika karaktär där kanske den som heter Wait är den som är bäst men det finns som sagt riktigt trevliga låtar från start till mål.

Den som gillar sådant Alder gjort tidigare kommer att tycka om detta album, det här är ett riktigt vasst album som jag definitivt tycker att ni ska kika närmare på. Den som lyssnar på den progressiva metallen ska definitivt inte missa detta album, här finns det riktigt vassa och riktigt roliga låtar.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Fates Warning/Engine/Redemption