Vices. Virtues. Visions.(2014)

Produced by Jacob Hansen and Raunchy

Released 2019-04-12
Reviewed 2019-05-22

raunchy.dk
mighty music

Danska Raunchy har bjudit på sitt sammetslena oväsen ett antal gånger då deras debut Velvet Noise släppts och återsläppts i ett antal versioner sedan den först såg dagens ljus 2001. Bandet har sedan dess hunnit med ytterligare fem album och ett nytt är planerat för senare i år. Men innan det nya kommer debuten i ny version, denna gång på vinyl som begränsats till 500 exemplar. Så om ni gillar Raunchy kanske det är läge att handla.

Musikaliskt är de av det moderna metalliska slaget med lite vrålat och lite klarsång, både melodier och aggressivitet, oväsen och finstämdhet. De var nog banbrytande på sin tid och bättre senast det begav sig. Deras musik är åtminstone ganska originell och fräsch även om jag tycker att bandet utvecklats mycket sedan debuten och att efterföljande album var bättre även om detta satte tonen för vad som blivit en intressant karriär.

Velvet Noise är ett ganska trevligt album men det griper inte riktigt tag i mig som senaste albumet gjorde för några år sedan. Men visst, det finns mycket att tycka om på detta album även om det hade varit fint med en riktigt fängslande hitlåt, det är väl det som främst saknas på detta album som är en fin debut från ett band som tagit stora kliv efter denna debut och gjort betydligt bättre album under sina senare år.

Det är för er som prompt vill ha Raunchys debutalbum i vinylformat, då kan det nog vara en väl värd investering men Raunchy har bättre album i sin diskografi för den som bara är ute efter ett trevligt album att addera till musiksamlingen. Velvet Noise är ett trevligt album men frågan är om det verkligen behöver ges ut igen, jag är kanske inte helt övertygad även om jag inte tror att någon köpare kommer att ångra sig alltför mycket.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Mercenary/The HAARP Machine/Mnemic