Crooked Teeth (2017)

Produced by Nicholas Furlong,Colin Brittain, Jason Evigan

Released 2019-01-18
Reviewed 2019-02-13

paparoach.com
eleven seven

Vem litar du på? Recensenten som beskriver detta som ett ganska ointressant album eller skivbolaget och bandet som tycker att det är grymt? Vi skrev om deras album som släpptes 2012 och gav dem positivt omdöme då men många år har gått sedan dess och bandet har släppt ett par album. Who do You Trust? heter alltså detta nya album som är album nummer tio för bandet som sålt miljontals skivor och haft singlar högt upp på topplistorna och så vidare. De är ett stort band inom den alternativa rockgenren men är de fortfarande ett relevant band inom den genren?

Alternativrock med inslag av mycket där kanske det hårdrockiga och rap-musikaliska slår en tydligast. När de kom var de fräscha i sin genre, nuförtiden finns det massor av liknande band och frågan är om Papa Roach tagit några steg framåt eller om de står och stampar. Den som hört bandet kommer att känna igen dem, det känns inte som att de direkt gör något de inte gjort tidigare. Det är solitt producerat men det känns lite som att de går på rutin och jag skulle vilja påstå att albumet känns lite idéfattig och som att de återvinner gamla idéer snarare än kommer med något fyndigt och nytt.

Segt album, trist album, jag saknar bra låtar och idéer. Det gör att man aldrig riktigt tar till sig detta album, aldrig fastnar för det. Jag tycker att det är ett ganska risigt album, det är väl inte dåligt på så vis att man bara vill stänga av och så vidare men det är knappast ett album man kommer att tänka tillbaka på som ett av årets finaste om ett tiotal månader. Det är nog så att det inte finns något spår som sticker ut i positiv bemärkelse medan det finns ett par som känns ruggigt tråkiga.

Kanske kan man påstå att Papa Roach missar målet med sitt senaste alster, deras tionde album känns inte som någon större hit. Med lite distans har jag svårt att se att ens bandet kan vara speciellt nöjda med detta album som är väldigt intetsägande. Jag kan väl säga att det inte är ett album att lita på, åtminstone inte om du vill har ett riktigt bra album.

Label: Eleven Seven Music
Tre liknande band: Fallout Boy/Fight The Sky/Pulley