Land of Weeping Souls (2017)

Artwork by Dan Seagrave
Layout by Turkka Rantanen

Released 2019-11-01
Reviewed 2019-11-07

transcending obscurity

Den där Rogga är en flitig herre tycks det, han släppte album under sitt eget namn tidigare i år och nu blir det med sitt band Paganizer. Och det handlar om ett grönt album, ganska snyggt omslag faktiskt. Paganizer är ett band som varit med länge nu, det är tjugo år sedan debuten som kom redan 1999 och det här har fått fina omdömen precis som tidigare album för bandet. Jag vet inte om jag tycker att det skiljer sig speciellt mycket från föregångaren som kom 2017, ett album jag aldrig hann skriva om när det begav sig.

Det handlar om ganska klassisk dödsmetall, stilistiskt vet jag väl inte om det sticker ut så mycket från annat i genren. Det är definitivt inte lika intressant som Roggas album tidigare i år, det är tungt och bra producerat, ganska fräsig ljudbild och rejäl sång. Ett album som trycker på rätt knappar för dödsmetallarna, det är hyggligt varierat och riktigt välgjort. Däremot vill jag väl inte påstå att det är ett speciellt originellt album, snarare är det lite förutsägbart och har man hört förra albumet får man inte mycket som känns nytt på detta.

Vårt morbida torn bjuder på morbid dödsmetall, brutal, rejäl och stark. Det är ett album som ganska säker kommer att gå väl hem bland genrens fans. Som kritiker blir det dock lite svårare att se positivt på ett album som detta, det bjuder inte på något som känns speciellt fräscht och ger inte den där känslan av att höra något nytt som ett riktigt bra album gör. Men visst kan man lyssna på det, det är riktigt välgjort, ett hantverk som imponerar men ett konstverk som känns lite fantasilöst.

Ett skönt buffligt dödsmetallalbum som kan basuneras ut från morbida torn och skapa en mörk och aggressiv värld som lär tilltalas av dödsmetallarna. Det är ett album som fungerar för fans av bandet och av genren, det är ett schysst dödsmetallalbum men det är väl egentligen inte särskilt spännande så man ska vara inbiten fan av genren för att verkligen får ut något mer än en bifallande nick ifrån det. Så jag vill påstå att Paganizers hantverk är lysande men deras kreativa förmåga skulle behöva förbättras om de vill göra mer imponerande album. Det är bra men lite för generiskt för att verkligen glänsa.

Label: Transcending Obscurity Records
Crawl/Revolting/Rogga Johansson