Artwork & design by VALNOIR

Released 2019-05-10
Reviewed 2019-05-19

nibiruritual.com
soundcloud
ritual productions

Jag skrev om Nibiru för ett par år sedan och jag var väl inte alltför imponerad av vad psych-alkemisterna från Italien hade att erbjuda. Nu kommer de med nya albumet Salbrox som åtminstone har ett snyggare omslag än senast det begav sig. Salbrox betyder svavel på det enochiska språket till vilket bandet bekänner sig. Det sägs vara ett musikaliskt äventyr inom psykiska, magiska och diverse andra världar – det namndroppas en hel massa sådant i pressmaterialet som är väldigt omfattande, kanske till följd av att bandet slutit avtal med ett nytt bolag denna gång.

Nibiru är ett namn som generellt förknippat med astronomi eller science fiction, bandet Nibirus musik tycker jag väl inte riktigt kan knytas samman med ett sådant namn. Det är mer sludge/black metal av det mer atmosfäriska slaget de bjuder oss på. Låtarna har ofta ett släpande tempo och sången är långsamt vrålad och bidrar väl inte direkt med något djup eller drama till helheten. Överlag känns det ganska enformigt att lyssna på albumet då jag inte tycker att det bjuder på särskilt mycket variation och dessutom en enormt lång speltid.

Inte kul. Inte alls kul, så tycker jag att man beskriva detta album. Det är ett segt, tråkigt album som skjuter ganska långt från målet. Kanske att man kan finna det tilltalande om man uppskattar vad Nibiru gjort tidigare men om man inte tillhör den kategorin har jag svårt att se att man kommer ha speciellt mycket utbyte av detta album. Det är svårt att förstå tiominuters spår som bara släpar sig fram i det segaste av tempo och samma sak kan sägas om segt vrålande sång – det blir ett album som väcker mer frågor en svar och en av dessa är förstås: varför?

Varför göra ett album som detta och varför vill någon släppa det? Det är frågan jag ställer mig men det finns givetvis dem som inte förstår en sådan fråga och verkligen gillar detta album, de är dock inte speciellt många så rekommendationen är att undvika detta album, speciellt om du generellt håller med om vad jag brukar skriva. Så med ett fräsande eldar jag upp Salbrox och går vidare till något mer intressant.

Label: Ritual Productions
Tre liknande band: Oranssi Pazuzu/Dark Buddha Rising/Bong
Betyg: HHHHHHH (2/7)