Mixed and mastered by André Hofmann
Artwork by Jan Yrlund

Released 2019-10-25
Reviewed 2019-11-03

nevaria-band.com
dr music records

Tyska bandet Nevaria bjuder oss på sin debut Finally Free, ett kvinnofrontat band som bjuder oss på magi och kosmisk symfonimetall om vi ska tro pressmaterialet. Det är ett som bildades så sent som 2017 men dess medlemmar har alla haft musikaliska karriärer som spänner sig längre än så, sångerska Tanja har exempelvis hörts i bandet Dawn of Destiny. Och nu har alltså medlemmarna tagit sina erfarenheter och släppt dem fria så till den grad att de kallar debuten Finally Free.

Kvinnofrontad symfonimetall är vad det handlar om, ganska modern framtoning men knappast väsensskilt från andra liknande band – det är inte svårt att jämföra dem med andra namn i genren. Så värst mycket nytänkande kommer de nog inte med, så mycket frisläppt är det väl inte heller då det håller sig innanför lådan i den stil de företräder. Sångerska Tanja är en bra sångerska och gör sitt för att hålla musiken på hög nivå, även produktionen känns stark och kompetent. Hyfsat varierat men framförallt är speltiden sansad så att de undviker de evighetsprojekt som vissa skapar med sina album. Det är en produktion som man inte direkt kan ha några invändningar mot.

Ett mycket starkt album, speciellt om man betänker att det är bandets första. Visst kan man ha reservationer mot bristen på originellt tänkande, vilket gäller åtminstone 90 procent av all musik som släpps idag. Samtidigt är låtarna riktigt bra och det känns trots allt någotsånär fräscht så det är svårt att göra annat än att tycka om detta album som känns väldigt kompetent producerat och utfört. Förutom originaliteten ser jag inga svagheter i Nevarias debutalbum, det glänser på många sätt och borde tilltala dem som uppskattar den kvinnofrontade symfoniska metallen.

Det är ett album med många bra låtar och det är väl egentligen ingen av dem som verkligen sticker ut jämfört med de andra, jag tycker dock personligen att tredje spåret Wind och femte spåret Leaving You är lite bättre och dessa är de jag minns bäst från ett i övrigt hyfsat minnesvärt och trevligt album. Gillar du den kvinnofrontade metallen så bör du definitivt ta en närmare titt på detta album, det är ett album jag tror kan uppskattas av många musikfanatiker.

Label: Dr. Music Records
Tre liknande band: Nightwish/Edenbridge/Visionatica