Photos: Lisa Brehe
Illustration_ Laura Cadei & Snjezana Maros

Released 2019-09-27
Reviewed 2019-12-01

nazcaspacefox.de

tonzonen records

En rymdräv som håller till i området kring de välkända Nazcalinjerna, geoglyfer i enorma storlekar för den som inte vet vad det är. Uppenbarligen är det en räv som flyger på ett träd, så ser det åtminstone ut när jag tittar på framsidan till detta andra album från tyska trion Nazca Space Fox. Omslaget är flott men det väcker frågor, där kanske den största är hur räven kan överleva i rymdens kyla och vacuum – ingenstans förklaras det hur rävens fysiologi fungerar, det är lite störande kan jag tycka.

Det handlar om instrumental rock, psykedelisk eller post-rock är beskrivningar som kan användas för att beskriva detta album. Det är snyggt melodiöst, bra producerat, ganska äventyrligt och dramatisk. En ganska snygg berättelse i instrumental rockkostym, omslaget kan väl påstås spegla vad vi får höra på albumet. Det är hyfsat varierat och albumet har hyfsat djup, relativt fräscht kan det också påstås vara. Det är dock inte direkt unikt eller musikaliskt nyskapande.

Ett ganska kul album, det är ett bra album, äventyrligt och relativt spännande. Dock är det inte så spännande att jag vill ge det de högsta betygen. Men det känns som ett album som kan tilltala genrens fans och kanske även en del andra med uppskattning för det lite mer instrumentala och äventyrliga.

Trevligt album på alla sätt, det kanske saknar det där lilla sista extra men det är definitivt ett underhållande album att lyssna på. Det är välgjort och snyggt, dessutom är det äventyrligt och känns ganska dramatiskt. Men varför kan de inte förklara räven? Hur kan en sådan varelse leva utan syre? Och hur fick de ut trädet i omloppsbana? Frågorna besvaras inte riktigt på de sex spåren men det är fortfarande ett kul album att lyssna på.

Label: Tonzonen Records
Tre liknande band: Tuber/Naxatras/Electric Moon