10. Maschinenklang (Elektro-Version)

Tobias Serfling - Gesang, Tasten, Bass, Schlagzeug
Tom Günzig - Gitarren

Released 2019-05-24
Reviewed 2019-06-03

echozone

Tyska duon Nachtfalter kommer med sin debut Was Bleibt som är en mörk historia. Nachtfalter betyder för övrigt Mal om ni undrar om namnet på bandet som bildades 2017 och nu alltså nyss släppt sitt första album. De två medlemmarna har varit i diverse olika band inom diverse genrer i över tjugo år och den gotiska metallen har legat dem varmt om hjärtat vilket är anledningen till att de gått samman och bildat bandet som de alltså kallar Nachtfalter, eller Mal som det blir på svenska.

Det är handlar om gotisk metal, ganska klassisk sådan. Lite mörkt men också med en del synt och en del klämkäcka refränger som Machinenklang och Anderes Leben för att nämna ett par. Den förstnämnda av dessa kommer dessutom i en elektroversion för den som gillar att lyssna på klubbmusik, dansa och sådär. Det är ett album med hygglig variation, inte bara på grund av elekroversionen utan för att det är en hygglig variation av låtar. Det är väl kanske inte direkt nyskapande men att det sjungs på tyska ger ändå en liten dimension av kreativitet, även om den kanske inte är enorm.

Was Bleibt är ett trevligt album med trevliga låtar, inga enorma svagheter eller så. Dessutom kan man konstatera att det inte är lika kreativt ointressant som mycket annat som släpps nuförtiden, och det är ju positivt. Men svagheten är väl ändå att det trots tysk lyrik och en mal på framsidan inte direkt bringar något riktigt nytt till världen och att man tröttnar efter en liten stund – det är lite för välbekant trots allt. Men visst gör de vad de gör på ett bra sätt, en imponerande produktion och ett album som troligen kommer att gå väl hem bland dem som uppskattar den gotiska metallen.

Så om du tillhör den kategorin av musik-fans kan du säker uppskatta ett album som detta, det är ett underhållande album som kan rekommenderas till nämnda kategori av fans. Jag antar att man kan kalla det för en stunds förströelse eller trevlig musikalisk underhållning även om det kanske inte gör något djupare avtryck.

Label: Echozone
Tre liknande band: Type o Negative/Marilyn Manson/Porno Graphic Messiah
Betyg: HHH