Matti Pellinen - backing vocals
Eero Wuokko - backing vocals

Recorded mixed and mastered by Ville Pelkonen

Released 2019-03-08
Reviewed 2019-07-14

inverse records

Barnen är tillbaka, två år efter det senaste albumet Saatto komer Valo, jag skulle tro att de åsyftar ljus med titeln. Det nya albumet har ett snyggt skivomslag och mörkmetall på finska, åtta spår och knappa timmen i speltid. Det är kul att de fått lite fart med ett nytt album så kort efter det senaste, det tog ju ungefär ett decennium mellan albumen före detta. Det är ett album som börjar med Kungens dröm och slutar med ljuset, ett långt epos.

Melodiös mörk metal på finska är vad det är, det finska språket passar perfekt till musiken de gör. De tar ut svängarna lite mer än senast, det är mer melodiöst, mer svartmetalliskt, mer heavy metal och mer variation. Sången är mörk och tack vare språket ger den en skönt ondskefull känsla, och det är ganska varierad sång från riktigt ond och mer modernt grymtande. Det känns modernt och det känns fräscht, inspirerarat av landsmän som Amorphis, To/Die/For, de tre jag skrivit som liknande men med egen karaktär där de vågar ta ut svängarna mer än de gjorde på föregående album.

Det är riktigt vasst och ett riktigt underhållande album, de träffar väldigt rätt med det mesta. Visst finns det inslag som inte imponerar som sången i det annars förträffliga spåret Soidin och det finns lite partier i det annars finfina långa titeleposet Valo som känns lite överflödiga men som helhet är det riktigt kul, riktigt bra. Dynamiken mellan det metalliska och melodiösa, djupet, det finska språket, allt bidrar till att skapa ett riktigt spännande album, ett som man definitivt ska kika närmare på om man gillar den melodiösa extrema metallen.

Förra albumet slutade vasst men kändes mycket som en transportsträcka fram tills dessa, detta är mer solitt och mer varierat och mer dynamiskt genom hela albumet. Det är ett kul och imponerande album som man kan lyssna på många gånger om, speciellt om man är imponerad av den melodiösa svarta eller mörka metallen. Och de bjuder dessutom på Nostalgi, då kan det knappast gå fel med tanke på människans dragning till nostalgiska idéer. Låt oss avsluta så att all förstår, på finska förstås: Mahtava albumi yksinkertaisesti!

Label: Inverse Records
Tre liknande band: Ajattara/Barathrum/Thy Serpent