Martin Kronlund - guitars

Produced by Claes Andreasson and Mikael Erlandsson
Mixed and mastered by Martin Kronlund

Released 2019-02-22
Reviewed 2019-02-19

aor heaven

Den gode Erlandsson har en lång och diger musikalisk historia som sträcker sig ett tag bakåt i tiden, mer än en kvarts sekel för att vara exakt. Med andra ord är det en gammal uv som har massor av album att se tillbaka på, bland annat sex stycken som soloartist och en hel drös i bandet Last Autumn’s Dream som jag både hyllat och sågat på Hallowed. Capricorn Six heter detta nya album som alltså är det sjätte som släpps under hans eget namn, och det är ett album med ganska snyggt skivomslag och som inleds i en orkan och slutar hos Alice i underlandet.

Musikaliskt är det väl egentligen inte direkt överraskande utan det handlar om AOR, känner ni till Erlandssons band Last Autumn’s Dream så har ni en hyfsad bild av hur det låter. Kanske ändå att det är låtar som känns lite fräschare än mycket av det urvattnade som kommer dessa dagar, det är åtminstone riktigt snyggt producerat med en bra sångare. Ganska fin variation av låtar, förvisso standardvariationen men känslan är att albumet ändå bjuder på mer än mycket annat vi får höra i denna genre. Det är stilistiskt det mest intressanta album jag kan påminna mig att jag hört Erlandsson medverka på, även om de flesta jag stött på där han förekommer är ganska standardiserade album inom AOR-genren.

Ett grymt album tycker jag, med genomgående bra låtar. Kanske att man kunde skippa näst sista låten I Just Wanna Love You för den känns lite för standardiserad för att passa in i ett album som annars faktiskt bjuder på en lätt fräsch känsla med spår som Alice in Wonderland, Why, Had to Let You Go och Break Another Heart som några tydliga höjdpunkter. Ett album man gärna kan komma tillbaka till och spela flera gånger om, så bra skulle jag nog påstå att det är. Och Erlandssons sånginsats är riktigt vass på detta album, det adderar definitivt en extra positiv dimension till låtmaterialet.

Ni som uppskattar Erlandssons tidigare alster kommer utan tvekan att finna även detta album imponerande. Jag skulle nog rekommendera er alla att ta en närmare titt på albumet överlag då det har roligare låtar än många andra i genren och det känns betydligt piggare än det mesta Erlandsson gjort tidigare. Capricorn Six är definitivt ett kul album, det blir tummen upp från Hallowed.se.

Label: AOR Heaven
Tre liknande band: Last Autumn's Dream/Heartbreak Radio/Houston