Recorded mixed and Mastered at Backroom Studios, Rockaway, NJ
Produced mixed and Mastered by Kevin Antreassian and Marton Miklos
Revelation Reality, Apocalypse Box & Hell Is For Children: Jonathon Maist & Marton Miklos

Released 2019-06-18
Reviewed 2019-09-08

sliptrick records

Lyken21 släpper sitt första album på ett skivbolag, de har några tidigare självsläppta alster men Sliptrick Records tycker att dessa har varit tillräckligt bra för att meritera ett släpp av bandets nya album Cyclical Insight. Det är ett album med elva spår och gästinhopp av musiker från Symphony X, Dillinger Escape Plan och White Zombie, men också ett album med ganska tråkigt skivomslag – speciellt om man har i åtanke att det påstås vara ett album som tar sina lyssnare på en resa mellan dagsljus och drömmar.

När man skriver i pressmaterialet att det handlar om crossover som alltså tar lyssnaren på en resa mellan dag och dröm så förväntar man ju sig något med lite svävande och psykedeliska inslag som varvas med mer klassisk heavy metal. Det enda vi får av det är mer klassisk heavy metal med inslag av lite mer moderna grejer och lättare thrash-inslag. Knappast något som slår en som vare sig äventyrligt eller drömmande, det är ingen direkt musikalisk resa vi erbjuds utan ett mer traditionellt råbarkat heavy metal-album av en karaktär som knappast känns nytänkande eller iöronfallande. Det är dessutom lite väl långt med knappa femtio minuters speltid och en variation som inte är av modell större, det är ganska lika låtar som tuggas igenom.

Inga hits, och inga minnesvärda låtar. Kanske inte dåligt men inte heller bra, det känns ganska tråkigt och trött – som ett album utan idéer, som något skapt av ett band som gillar att spela heavy metal och bara satt ihop lite låtar för att ha något att spela. Det tycks inte finnas någon tanke på att skapa riktigt vassa låtar eller ens något som ska gå riktigt bra på en scen, men visst kan det kanske vara positivt att bandet åtminstone inte är dåliga och sätter samman ett okej hantverk. Men är verkligen okej rätt väg att gå i en bransch som är så mättad som musikbranschen?

Mitt svar är nej, jag tror att Lyken21 kommer att drunkna och försvinna. Det fanns nog en anledning till att inget skivbolag släppte de föregående albumen, det märkliga är dock varför ett skivbolag valde att släppa detta. Also-ran säger man ofta om de som bara medverkar utan chans att vinna i exempelvis ett race och det är väl precis så man kan beskriva Lyken21, de är långt ifrån förgrundsfigurerna i sin genre och det skulle vara ytterst förvånande om de sålde mer än några enstaka album.

Label: Sliptrick Records
Tre liknande band: Megadeth/Iron Maiden/Judas Priest