Shadowdance (EP 1994)
Fevered (1996)
Light Shines Black (2001)

Released 2019-02-22
Reviewed 2019-04-12

massproduktion

Det var länge sedan Vänsterhandslösning släppte ett album, nu kommer det med ett nytt som släpps bara i digitalt format och kallas Genom de klagande skogarna. Omslaget är ganska hyfsat och det innehåller sex spår och en dryg halvtimme musik. Karriären började annars redan på nittiotalet och innan detta har de två album på sitt samvete, det senaste släpptes 2001 så bandets fans har fått vänta en stund på detta nya livstecken. Frågan är ju förstås då om det är ett album som varit värt att vänta så länge på.

Det handlar om doom metal med kvinnlig sångare och man skulle väl kunna påstå att bandet har en relativt fräsch ljudbild och en lite egen infallsvinkel, bland annat med en del goth inslag och så vidare. Bra variation över sex spår vilket känns som en väldigt sansad speltid och de har ett stort djup så man kan gärna spela albumet flera gånger i rad utan att det känns tråkigt eller tjatigt. Vass produktion och jag gillar sånginsatsen som tilltalar, det känns som ett riktigt välgjort album som känns som en lite fräsig uppdatering av bandets musikaliska framtoning, lite som en mer modern version av vad vi hörde från bandet förr.

Jag skulle nog vilja påstå att det är ett album som var ganska värt att vänta på, ett av de mer intressanta jag recenserat under 2019 så här långt. Kanske inte riktigt kul nog för de högsta betygen men det fungerar och det är tilltalande, jag tycker definitivt att det är ett album som kan vara värt att kika lite närmare på. Låtarna är alla riktigt vassa och ingen av dem sticker väl ut nämnvärt från de andra i vare sig positiv eller negativ bemärkelse men det behövs inga hitspår när helheten är så bra som den är.

Det är sköna klagosånger från skogarna, det är bra doomiga låtar, det är riktigt bra musik. Det som är synd är väl att de släpper albumet digitalt och inte ger ut någon flott vinylutgåva eller något som man faktiskt vill ha – jag kommer personligen aldrig köpa digital musik men om jag nu vore en som faktiskt konsumerade sådan så skulle jag definitivt ha sett detta album som ett väldigt tänkbart inköp. Ett album väl värt att kika närmare på, och man kanske kan avsluta med ett varmt välkommen tillbaka!

Label: Massproduktion
Tre liknande band: Type O Negative/Darklands/Mourn