Benjamin Grimm – Drums

Greatest Hits (2013)
Wild! Wild! Wild! (2015)

Released 2019-03-22
Reviewed 2019-03-31

kingzebra.ch

Zebrornas kung släpper en självbetitlad EP, nu med en ny sångare som tidigare hörts i bandet China. De har två album i bagaget sedan tidigare, debuten kom 2013. Nu bjuder de oss på fem nya spår, tre har släppts på video tidigare och två är helt nya. EPn kommer främst i det digitala formatet men kommer även att säljas på CD på bandets spelningar, men är det värt att besöka en spelning för att införskaffa den? Eller är det värt att köpa den digitala? Jag köper aldrig digitala album så för min del är svaret nej.

Det handlar om klassisk hårdrock med ganska klämkäcka refränger osv, lite i stil med band som tidigare nämnda China eller deras landsmän Gotthard och Krokus, eller varför inte Whitesnake eller Def Leppard när vi ändå namndroppar band. Stilistiskt är det inte direkt något nytänkande, ganska typiska låtar för genren de företräder. Det är fem låtar som alla är ganska lika i stil och karaktär, inget som sticker ut eller känns som superduper hit-material. Produktionen är okej för genren men kanske inte något som sticker ut, överlag känns det som något ganska ordinärt när man tittar på det, ingenting som glänser.

Man kan väl kalla det en ganska okej EP, inget speciellt egentligen och vi har hört den här typen av låtar en massa gånger förr och väldigt många gånger förr har det gjorts betydligt bättre än vad King Zebra lyckas med här. De är hyggliga på alla fronter men inte riktigt bra på någon, hygglig produktion, hyggliga låtar, hygglig sångare och så vidare. Hyggligt skivomslag. Frågan är bara vem som ska köpa deras musik, kanske dem som gillar de liknande jag räknat upp men sedan tillkommer förstås frågan om någon av dem kommer att bli speciellt imponerade – jag är inte så säker på det.

King Zebra är en okej liten EP med fem spår, men det är en ganska tjatig sådan när man spelar den ett par gånger på rad och den saknar spår som verkligen sticker ut. Det är inte imponerande, det bara är och även om man inte kommer att tycka att det är skitkasst så känns det inte som något värt att lägga alltför mycket tid på.

Tre liknande band: China/Krokus/Def Leppard