World War X (2017)

Mixed and mastered by Mikael Andersson at MRG Studios

Released 2019-10-18
Reviewed 2019-10-07

jdmiller.rocks

mighty music

Efterglöd är det nya albumet av svenska bandet JD Miller och det är ett album med hyfsat flott skivomslag och ett album som lockar med tanke på att det senaste albumet var riktigt trevligt. Så det var inte utan vissa förväntningar jag tog mig an svenskarna tredje album. Debuten kom 2014 och det andra albumet 2017 och Afterglow är det tredje albumet i bandets historia som sträcker sig tillbaka till 2011 och har sedan dess utvecklat den tyngsta AOR man kan göra, eller något i den stilen om man lånar vad skivbolaget skriver i sitt pressmaterial. Men vad kan då detta tyngsta AOR-bandet erbjuda på sitt nya album?

Tung AOR, melodiös hårdrock med bra driv och energi, det är både rejält och tungt men samtidigt väldigt melodiöst och riktigt vasst producerat. Sångaren är bra och variationen genom albumet är stark, jag trodde faktiskt att albumet var lika långt som föregångaren men när jag kikade så visar det sig att Afterglow faktiskt är ungefär tio minuter längre, strax under femtio minuter. Det är också ett album med stort djup och stark dynamik, ett steg upp jämfört med föregående album – en ganska logisk utveckling och det känns som ett fräscht och intressant album.

Bra som attan, riktigt vasst album, riktigt underhållande och det saknas inte mycket för att jag skulle vilja ge albumet ett ännu högre betyg. Genomgående riktigt bra låtar där ingen riktigt sticker ut utöver de andra men jag kan väl tycka att inledande spåret kan nämnas just för att det sätter an en riktigt bra ton för albumet som sedan bjuder på en hel hög med hit-potential. Det finns egentligen ingenting att klaga på, det är underhållande och riktigt bra – om du gillade föregångaren ska du definitivt inte missa detta album.

Afterglow kan jag definitivt rekommendera, det är ett riktigt bra album med riktigt bra låtar, massor av hit-potential och för den som gillar hårdrock av det melodiösa slaget skulle det vara extremt dumt att missa detta album. Det blir helt enkelt tummen upp för JD Miller och deras senaste album, en mycket snygg och fräsch uppföljare till den finfina World War X – missa den inte.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Eclipse/Evergrey/Europe