Mixed by Fred Forsberg from Fvck Life Studios with Tomas Skogsberg
Mastered by Brad Boatright from Audiosiege

Released 2019-05-24
Reviewed 2019-06-06

jesuschruslersupercar.com

dr-music

Det får bli svenskt på den svenska nationaldagen. Jesus Chrüsler Supercar bjuder på sitt tredje album som de kallar Lücifer, det tycks som att det har lite av en fetish för ü. Och fula skivomslag då man inte direkt kan påstå att detta album som kallas Lücifer har ett snyggt omslag, inget jag skulle vilja ha i min vinylskivehylla. Men utseende är inte allt, det kan ju låta bra även om det inte ser speciellt bra ut. Så frågan är då vad som kan sägas om de elva nya låtar som svenskarna knåpat ihop till detta album.

Death ’n’ roll är hur det beskrivs i början av presstexten, och varför inte placera dem i samma fack som landsmännen i Entombed? Deras musik är ju liknande med råbarkad rockmusik, lite inslag av stoner och doom och en del klassisk dödsmetall. Allt sedan fördelat på elva nya spår som känns bra producerade och hyggligt fräscha, jag vill nog ge dem ett plus för att undviker att trampa i samma fotspår som alldeles för många band – de har ju valt en genre som känns lite mindre uttjatad än exempelvis dödsmetall. Bra att de håller sig till vinyllängd också eftersom längre än 44 minuter hade varit alldeles för mycket, variationen kunde kanske också ha varit lite större.

Trevligt album med fina låtar, kanske inte de mest imponerande låtar jag sett men det fungerar och den som gillat vad bandet gjort tidigare kommer att gilla även detta album. Rivigheten i sången och drivet i låtarna känns bra, dock är jag inte helt såld på sångarens röst, han kompenserar dock sin tråkiga stämma med bra energi. Det är ganska kul med den råa ljudbild de har, dock är jag inte helt imponerad av den typen av musik och lite mer dynamik hade definitivt inte skadat det övervägande intrycket.

Den som gillar band som exempelvis Entombed bör definitivt ta sig en närmare titt på detta album, om du är en av dem kommer du att uppskatta detta album. När det gäller den mer allmänna musiklyssnaren är jag inte lika säker, jag tror inte många kommer att tycka att albumet är dåligt – det är helt enkelt ett fint album de satt samman även om det knappast kommer att skriva in sig bland de mest imponerande eller inflytelserika alstren i musikhistorien.

Label: DR Music
Tre liknande band: Entombed/Clutch/Greenleaf