Mixed and mastered by Andy La Rocque at Sonic Train Studios
Cover art by Dušan Marković

Released 2019-09-13
Reviewed 2019-12-07

normanskinner.net/imagika
dissonance productions

Där våra demoner vistas inleder Imagikas nya hårt rockande album Only Dark Hearts Survive. Det är ett album som kanske inte ser alltför spännande ut på omslaget men det är ett band med gedigen bakgrund och Norman Skinner som väl är huvudkaraktär i bandet hörs i diverse band. Tematiskt tycks det vara ganska mörkt och sådär, stilistiskt handlar det väl om heavy metal av en stil kanske bäst beskriven som en blandning mellan amerikansk och europeisk heavy metal.

Sången är ganska aggressiv, råbarkad men interagerar samtidigt snyggt med melodierna som bandet har. Ganska tung musik, lite mörk kanske och då menar jag inte bara tematiskt. Det är ett relativt kort album vilket känns positivt, bara åtta spår så man bör väl inte hinna tröttna på albumet även om man väljer att spela det en gång till. Det är en stark produktion, kanske lite mindre polerad än vissa moderna produktioner vi hör idag men det passar utmärkt till bandets musikaliska stil. Energin känns också hög, många låtar går i högt tempo samtidigt som det är rätt så varierat.

Only Dark Hearts Survive är en solid produktion, det finns inte mycket att anmärka på egentligen. Men ska man ha synpunkter så tycker jag att bristen på originalitet är en sak man kan klaga lite på, nu gäller det ju nästan all musik men det gör det inte till en mindre fråga. Det är ju så enkelt att är man mer originell behöver man inte vara lika bra för att musiken ska upplevas som bra och intressant – låter man mer som andra band är det lätt att drunkna och tyvärr är risken ganska stor att Imagika inte kommer att göra något större avtryck med sitt nya album trots ett par riktigt vassa låtar som den inledande Where Our Demons Dwell.

Imagika har gjort ett schysst album enligt konstens regler, det passar perfekt i genren och står väl inte ut nämnvärt på något sätt. Det är ett ganska underhållande album att lyssna på men inte ett man dras till och ett jag kommer att behålla nu när jag skrivit mina rader om det – mitt hjärta kanske inte är mörkt nog för att överleva.

Label: Dissonance Productions
Tre liknande band: Kill Ritual/Hellscream/King Diamond