Illimitable Dolor (2017)

Cover artwork - Varises Otak
Layout and design - Pat Di Palo

Released 2019-03-20
Reviewed 2019-04-05

transcending obscurity

Australiskt är dagens tema när vi ritar lite bokstäver om bandet Illimitable Dolor som nyss släppte sitt andra album Leaden Light. Ett album som ser hyfsat intressant ut på omslaget och som kommer på vinyl och så vidare. Det har fem spår och en speltid på strax över femtio minuter vilket förstås betyder långa spår, tre av dem är över tio minuter och bara ett i fyraminuterstrakten. Å andra sidan är det väl ganska vanligt med spår av den karaktären när det handlar om doomig metall – de brukar ju släpa sig fram under lång tid, vilket jag antar att man kan påstå om låtarna på detta album också.

Det handlar om atmosfärisk musik av det doomiga slaget, dödsdoom är kanske en bra beskrivning av vad vi får höra. Ganska släpande låtar som tuggar sig fram i ganska lågt tempo med sång som är karaktäristisk för genren. De bygger på ganska spännande melodier och atmosfär, hyfsat djup och så vidare. Funeral Doom tror jag ibland används för album av en karaktär som denna och jag tycker nog att ljudbilden kan beskrivas som hyfsat fräsch utan att för den skull bryta speciellt mycket ny musikalisk mark eller något sådant.

Ganska intressant album, jag tycker att det låter bra och bjuder på trevlig musik. Kanske är det väl inte min genre men jag tycker att det låter bra och är tilltalande. Definitivt ett album man kan ge en chans, eller två, speciellt om man är en sådan som uppskattar den dödsdoomiga musiken. Jag tycker att det är ett skönt album att bara låta snurra i bakgrunden som en skön ljudbild till en dödstråkig arbetsdag eller något sådant, så trots att jag normalt inte är någon större fanatiker av denna typ av musik så gillar jag detta album – det är intressant.

Skönt mörker, snyggt och intressant – bra album. Leaden Light bjuder på en skön dynamik mellan ljuset och mörkret, ett riktigt välgjort doomigt album med bra atmosfärer. Ett positivt album helt enkelt, och ett som rekommenderas till den som föredrar den lite doomigare musiken. Det kan nog vara något för dig.

Label: Transcending Obscurity Records
Tre liknande band: Mournful Congregation/Slow/Evoken