Mixed and mastered by Dan Swanö at Unisound
Cover artwork by Dixon Jong (Intuitive Designs) and Bahrull Marta (Abomination Imagery)
Additional artwork by Agus Zoer

Released 2019-08-23
Reviewed 2019-09-10

illdisposed.com

Man vet vad man får av danska Illdisposed, de har levererat solida dödsmetallalbum under många år, ända sedan 1993 faktiskt. Vi på Hallowed har skrivit om flera av dem och hänförts av en del av vad de har att erbjuda även om de kanske sällan riktigt lyckats knyta ihop helheten till något riktigt imponerande. Nya albumet är deras femtonde och det har mixats och mastrats av den ansedde Dan Swanö. Det sägs också att de fokuserat mer på ren dödsmetall för detta album då föregångaren hade vissa black metal-inslag. Ska jag vara ärlig gör det ingen större skillnad på ljudbilden om man jämför, det låter fortfarande som Illdisposed även om de visst finns en del skillnader så är likheterna många fler.

De gör dödsmetall med en sångare som de kallar subwoofer och varför inte? Han har ju en stämma som är lite åt det hållet och relativt unik – då menar jag relativ för vrålsång är inte suberlätt att variera men han har en sonisk framtoning som sticker ut lite. Bandet bjuder också på en del variation genom albumet och ganska mycket melodier utan att ge avkall på det dödsmetalliska. Bra energi och så-kallad ”groove” när de tar sig genom albumets elva låtar som kan avhandlas på dryga fyrtio minuter. Och när man avhandlat klart är det lätt att konstatera att detta nya album är en väldigt solid produktion.

Bra album men kanske lite förutsägbart, man vet vad man får från Illdisposed och de lär knappast göra fansen besvikna. Däremot är det kanske lite mindre spännande för någon som skriver om musik eller som vill höra något nytt och fräscht för det är inte alltför mycket av den varan. Man kan snart konstatera att det låter ungefär som Illdisposed gjort tidigare och ingenstans slås man av några nya idéer och det finns kanske inte heller någon riktigt fängslande låt. Så det känns som ett solitt album att lägga till handlingarna, det är inte något man blir besviken av, det låter bra och det lät imponera på fansen.

Illdisposed femtonde är väl ganska mycket som de föregående albumen jag skrivit om, välgjord och trevlig dödsmetall med några snygga melodiösa inslag. Men det är kanske ingenting som kommer att gå till världshistorien, de gör sin grej och de gör den bra. Ett album man gärna kan lyssna på men det är inte Illdisposed bästa och det är inte heller ett album som tillhör årets starkaste – om du är fan av bandet rekommenderar jag att du tittar närmare på detta album.

Kalmah/Suicide Silence/Heaven Shall Burn