5. As The Whole World Failed

Matteo Gruppi - all instruments & vocals

Weakness (2015)

Released 2019-02-12
Reviewed 2019-05-03

hypnotic dirge

Vastness är ett sorgset album, ett album om sorg av ett enmansband som kallar sig Tomheten, italienskt band förstås. Kul skivomslag kanske. Det är Il Vuotos andra album som alltså handlar om sorg, sorg från olika perspektiv och ur känslosamma perspektiv med inslag av mental sjukdom och självmord – sådant är vad det handlar om, lite mörker skulle man kanske kunna säga och då bör det knappast komma som en överraskning att albumet är ganska mörkt i form av stil.

Doom är ett sätt att beskriva det, mörkt och släpande. Men inte bara det, lite inslag av black metal, post rock och lite akustiskt – ett ganska brett spektrum invävt i det doomiga och långsamma. Det är ett ganska mörkt album och det har ett ganska bra djup, lite sorgset kanske inte överdrivet dynamiskt eller varierat men med tillräckligt djup för att hålla sig intressant nog för lyssnaren genom hela speltiden som är just under timmen. Så det är ett ganska långt album i minuter räknat men med bara fem spår där tre av dem är över tio minuter.

Sorgset och drömskt, intressant och bra, det är ett trevligt album Il Vuoto har satt ihop, det är kanske varken det bästa eller mest unika jag hört men det är definitivt ett som kan vara värt att ge några minuter av sin tid. Ett solitt album som utan tvekan borde tilltala den som gillar det lite doomigare, men kanske också i bredare fanskaror. Det finns väl inte direkt något favoritspår för min del utan det är helheten som håller ihop albumet och gör det intressant.

Om man gillar doomiga grejer tycker jag nog att man kan kika närmare på Vastness, det är ett trevligt album med trevliga låtar. Kanske inte ett som bryter ny mark eller sticker ut som ett av de vassaste albumen som gjort men det låter onekligen ganska bra trots det och jag skulle tro att man nog inte blir alltför besviken om man skulle köpa sig en kopia.

Label: Hypnotic Dirge Records
Tre liknande band: Mournful Congregation/Monumentum/Bell Witch